Fessük az ördögöt a falra! - Az agresszor logikája és lélektana

Pepita Magazin 2022.11.27. A tanár

Fessük az ördögöt a falra! - Az agresszor logikája és lélektana

Fotó:Kovács Milán

Az életben nagyobb biztonságot ad, ha látjuk, hogy az agresszornak mi a logikája és a lélektana, mondja Vidovszky György, rendező, drámatanár. Sok olyan kemény produkciót állított színpadra, amiben erőszak, hatalmaskodás, mások leuralása, gyilkosság, öngyilkosság volt. Gyakran játszanak nála fiatalok, főleg fiataloknak.

Poggyasz - Cikk közben

– A Vörösmarty Gimnázium drámatagozatán tanítottál, és már akkor rendeztél olyan előadásokat, amelyekben sok volt a kegyetlenség, az erőszak, akár gyilkosság. Ilyen típusú produkciókat színpadra állítottál a Bárka Színházban is, például A Pál utcai fiúkat, A Legyek Urát, az Iskola a határont, úgy hogy a diákjaidat keverted profi színészekkel. Miért tartottad szükségesnek, hogy ilyen kemény dolgokról beszélj főleg fiatalokkal, leginkább fiataloknak?

– Kezdetben nem volt ez tudatos. A drámatagozatos diákokkal minden évben csináltunk egy-egy diákszínjátszó előadást. Ez tulajdonképpen olyan volt, mint egy vizsgaelőadás, mint a tanulmányaik egy része. Ezek a produkciók eljutottak az országos diákszínjátszó fesztiválokra, ahol profi színházi szakemberek is megnézték, zsűrizték őket. Például Fodor Tamás, Nánay István, Bagossy László vagy a Bárka Színház akkori vezetői, Csányi János és Bérczes László. Tőlük is származott az ötlet, hogy bemutathatnánk úgy A Pál utcai fiúkat, hogy végre gyerekek játsszák a gyerekeket, és nem felnőtt nők. Úgy gondolták, hogy én esetleg meg tudnám rendezni ezeket a fiúkat. Aztán ehhez társultak a Bárka színészei is. Lépésről lépésre, évek munkájával kezdtük úgy érezni, hogy tulajdonképpen a Bárkán készült előadásink révén egy új műfaj született, olyan prózai ifjúsági színház, ami a fiatalok számára fontos, sokszor nehéz kérdésekkel foglalkozik, és amiben a célközönséggel azonos korú szereplők kapják a főszerepet profi színházi körülmények között.

– Hogy tudtad a diákjaidat „összepasszítani” a profikkal?

– Úgy, hogy a diákjaim jelentős része kivételesen tehetséges volt. Sokukkal ma már különböző színházakban lehet találkozni. A tehetségük, a hozzáállásuk nem választotta el őket annyira a profiktól. Leginkább olyan színészekkel dolgoztunk, akik rendelkeztek annyi türelemmel, empátiával, hogy ezeket a zabolátlan fiatalokat partnerüknek tekintsék. Nem azt mondom, hogy a későbbiekben nem voltak olyan produkciók, amelyekben nem feltétlenül volt harmonikus a viszony a fiatalok és a felnőtt színészek között.

Balról: Gados Béla, Szabó Gábor, Koloszár András, Mesés Gáspár, Blahó Gergely (Iskola a határon, Bárka Színház, 2006)

– Rendezhettél volna kedves vígjátékokat, bohózatokat, diáktréfákat, diákkabarét. De egyre inkább bekeményítettél, már egészen kortárs témáról, arról, hogy a Nyugati téri diszkóban agyontapostak három lányt, is csináltál előadást. Az volt a címe, hogy East Balkán. És amióta a Kolibri Színház rendezője vagy, ez még inkább így van. A Delete című előadásban egy fiatal fiú törli magát a Facebookról és bejelenti, hogy öngyilkos lesz. De az emigrációval éppúgy foglalkoztál, mint például egy megerőszakolt lány történetével.

– Egyetlen szempontom van, hogy releváns téma legyen a fiatalok számára. A színházi ízlésemet tekintve lehet, hogy nem tartom magam alkalmasnak arra, hogy vígjátékokat rendezzek. Nézni is viszonylag keveset nézek. Szerintem az ifjúsági színházat nagyon komolyan kell venni már csak azért is, mert gyakran olyan diákok érkeznek, akik évek óta nem voltak, vagy először vannak színházban. Ha egy színház fontos kérdéseket tud hitelesen megfogalmazni egy előadáson belül, akkor remény van arra, hogy ezek a fiatalok szeretni fogják a színházat. Ha nincs igazi tétje a témának, az engem is kevésbé érdekel.

– Ha valakinek el kell játszani fiatalon vagy akár még gyerekként egy gyilkost, mint például A Legyek Urában, akkor ő hogyan szembesül egy ilyen alakkal, és ő maga mennyit változik a szerep megformálása során?

– Arra mi mindig törekedtünk, hogy ne használjuk a gyerekeket, hanem velük együtt hozzunk létre előadásokat. Nagyon sok olyan produkció van külföldön is, amelyekben gyerekek, fiatalok játszanak, de ha már nem olyan cukik, mint korábban, akkor rögtön lecserélik őket. Vagyis csereszabatosak ezek a gyerekek. Nálunk nem. A fiatalokkal együtt, az ő képükre formáltuk a figurákat. Ilyen értelemben megpróbáltuk őket biztonságban tartani. Amikor például Dér Zsolt A Legyek Urában eljátszotta Jacket, akiből egy vadállat válik, természetesen igen hosszú előkészítő folyamaton estünk át. Tudtuk, hogy ezt csak akkor lehet csinálni, ha ő ki tud jönni ebből a szerepből. Nem úgy éli bele magát, hogy ez neki, vagy másnak lelki sérülést okozzon.

– De csak elő kellett belőle valahogy hoznod a vadállatot...

– Ez olyan, mint amikor azt mondjuk, hogy fessük az ördögöt a falra. Tehát nem én vagyok az, hanem a falra festem, hogy megértsem a működését. És aztán az életben is nagyobb biztonságot ad, hogy látom, hogy az agresszornak mi a logikája és a lélektana. Nem arról volt szó, hogy fölhecceltük a gyerekeket, bedobtuk őket a sűrűbe, hogy valamit majd úgy is csinálnak egymással, és aztán lesz, ami lesz.

Fotó: Mezey Gábor

Kardos Róbert, Farkas Dénes, Tóth Dániel, Egri Bálint (A Pál utcai fiúk, Bárka Színház, 2002)

– A Legyek Urában nem csak egy-két emberből, hanem szinte minden gyerekből előjön a vadállat…

– Golding regényét iskolában is tanítjuk. Azok, akikkel az előadást csináltuk, már abban a korban voltak, akikkel egy ilyen műről lehet értelmesen beszélni. Meg tudnak mutatni, fel tudnak idézni bizonyos érzéseket, amelyekkel nem feltétlenül azonosulnak, de tudnak velük játszani. Meglehetősen fontos volt számukra a játék. Még akkor is, ha ez kicsit furán hangzik, amikor ilyen kemény dolgokat kell megcsinálni. Ebből a szempontból A Legyek Ura extrém előadás volt. Az Iskola a határonban sokkal erőteljesebben jelent meg a lelki terror, a magány, a beilleszkedés problémája, és ezek is olyasmik, amikre tudnak a fiatalok reagálni.

– Az Iskola a határonban a katonás drill, tulajdonképpen maga a diktatúra jelenik meg. És megjelenik az is, hogy erre hogyan reagálnak az emberek, hogy torzulnak el tőle, és netán nekik is hogyan alakul ki a hajlamuk a hatalmaskodásra.

– De sok humor is volt ezekben az előadásokban és filozófia. Nem az volt a fő cél, hogy a drasztikus dolgokat hú de bátran megmutassuk a színpadon. Ennél sokkal fontosabb volt a lelki folyamatok ábrázolása, ami viszont csak komoly előkészítő munkával lehetséges. Egyenrangú partnereknek tekintettük a fiatalokat, emlékeim szerint soha senkire semmit nem kényszerítettünk rá. Ha azt láttuk, hogy valami nem működik, addig alakítgattuk a jelenetet, amíg a szereplő tehetségének, lelkiállapotának, érzelmi felkészültségének megfelelően tudtuk képviselni azt, amit akartunk.

– Mozgástréningek is voltak? Hiszen például Az Iskola a határonban a katonás drill ábrázolásához igen csak erőteljes mozgások is voltak. Arra edzették a regény szerint a növendékeket, hogy legyenek kemények, bírjanak ki mindent. A fizikai készenlétüket is próbáltátok felhozni a szereplőknek?

– Gyevi-Bíró Eszter volt ezeknek az előadásoknak a koreográfusa. Azok a srácok, akiket ezekre a produkciókra kiválasztottunk, örültek annak, hogy erősebbnek mutatkozhatnak a másiknál. Az ilyen tréningeknek komoly csapatösszetartó erejük is van. Minden új produkció egy fölkészítő drámatáborral indult. Szabadon játszottunk az előadás témájával, abból kiragadott helyzet-típusokkal. Mi már nagyjából tudtuk, hogy ki melyik szerepet fogja játszani, de ezt a tábor végéig nem árultuk el, vagyis mindenki minden helyzetbe belekerült. Aki például az előadásban az áldozatot játszotta, a drámatáborban ugyanúgy került agresszor szerepbe.

Fotó: Mezey Gábor

Balról: Farkas Dénes, Horváth Illés, Kolnai Kovács Gergely, Czintos József, Horányi Gergely, Tóth Dániel, Kinizsi Ottó (A Pál utcai fiúk, Bárka Színház, 2002)

– Amikor ilyen előadásokat állítottál színpadra, az mennyire volt rendezői, és mennyire tanári feladat?

– Ez a két tevékenység teljesen összekapcsolódott, nehezen szétválasztható. Rendezői munka, hogy meg kell komponálni azt a struktúrát, amiben az előadás működik. A színészvezetés viszont ebben az esetben inkább közelebb állt a drámatanár munkájához. Természetesen felnőtteket másképp kell instruálni, de rendezőként hasonlóképpen dolgozom, mint korábban. Megfigyelem, hogy kinek mi áll jól, ki mire hogyan reagál, és ebből próbálok építkezni, nem pedig parancsokat osztogatok.

– Dublinban is tanítasz...

– Ott színháztörténetet tanítok, gyakorlatba átültetve. A 20. század legnagyobb színházi alakjait megpróbáljuk gyakorlatban, testközelből megismerni.

– A Kolibriben rendszeresek a színház-pedagógiai foglalkozások. Előadás után a közönségből többen ott maradnak, akár egész osztályok is, és megbeszélitek a látottakat. Miért szükséges ez?

– Rendkívül fontosnak tartom ezeket a feldolgozó foglalkozásokat, bár sajnos az utóbbi években már én közvetlenül nem veszek részt ilyenben. Ha lényeges kérdésekről vagy témákról beszél az előadás, az lehet, hogy fölszakít sebeket, felszínre hoz kérdéseket, amelyeket jó lehet megbeszélni. Soha nem az előadást magyarázzuk, hanem a témát, amit az előadás felvet. Azt próbáljuk játékos formában úgy körbejárni, hogy a fiatalok el tudják mondani a gondolataikat vele kapcsolatban. Ezekhez a foglalkozásokhoz használunk bizonyos színházi, úgynevezett „drámás” formákat, amelyek biztonságot adnak a nézőinknek. A segítségükkel könnyebben megnyilvánulnak.

Írta: Bóta Gábor

További cikkek

Reklám

Merk IT 2 - Cikkajánló utáni
Merk IT 1 - Cikkajánló utáni
Merk IT 4 - Cikkajánló utáni
Merk IT 3 - Cikkajánló utáni

Napi téma

Óz, a varázsló - A klasszikus mese új köntösben a Kolibri színpadán

Pepita Magazin 2023.01.18.
Az idei évad első nagyszínpadi produkciójaként egy klasszikus mesét láthat új köntösben a Kolibri Színház közönsége; január 28-án, szombaton mutatják be az Óz, a varázsl&oacu...

Évkezdés a Radnóti Színházban

Pepita Magazin 2023.01.18.
A magyar kultúra napján a repertoár darabjai mellett közönségtalálkozóval, rendhagyó irodalomórákkal, jubileumi Szerb Antal-esttel, vendégprodukciókkal és könyvbemutatóval is várja a n&ea...

A Pick Szeged Zrt.-nél próbálnak a Szegedi Nemzeti Színház művészei

Pepita Magazin 2023.01.17.
Az önkormányzati fenntartású intézmények ideiglenes bezárása miatt a Pick Szeged Zrt. által felajánlott helyszínen folynak a Szegedi Nemzeti Színház egyik márciusi bemutatója, a Hegedűs a há...

Járt ösvény

Peremartoni Krisztina: A színészet nekem egy eszköz amivel megélhetem a saját szabadságomat

Pepita Magazin 2023.01.16.
Szenvedélyes világutazó, de leginkább a földdel bensőséges viszonyt ápoló kultúrákat szereti. Önkénteskedett Szumátrán egy orangután rehabilitációs központban, volt favág&o...

Újvári Zoltán: Valami felfalja az embert. Valami kényszer

Pepita Magazin 2022.12.20.
Pécsről eljött egy Janus Pannonius-díjjal, a következő évben megkapta a Jászai Mari-díjat, majd kamaraszínházi színészként elsőként, a legjobb férfialakítás díját is neki &iac...

Seress Zoltán: Ez olyan érzés, mint meztelenül úszni a tengerben…

Pepita Magazin 2022.11.24.
Első színháza volt a Vígszínház, két éve ismét itt játszik. Közben társulati tag volt Miskolcon, Nyíregyházán, Szegeden, Szolnokon és persze a Bárka Színházban, amelynek megsz...
MBVK 2 - Kategóriák között
MBVK 5 - Kategóriák között
MBVK 1 - Kategóriák között

Hangadó

Penke Bence: Saját magamat is észreveszem néha a jelenetekben

Pepita Magazin 2022.12.28.
Penke Bence gyerekkora óta szinkronizál. Fiatal kora ellenére már 20 év tapasztalattal dolgozik a stúdiókban. Hangja összeforrt néhány emblematikus szitkom karakterével is. A színpadon imád rögtönö...

Szabó Máté: Szeretek nevettetni

Pepita Magazin 2022.11.30.
Szabó Máté már egészen kisgyerekként belekóstolt abba az élménybe, amit a színpadi létezés öröme nyújt. Ő maga szérumnak, szerelmi bájitalnak nevezi azt az adrenalinlöketet, amive...

Mezei Kitty: Színészként az őrült figura izgalmasabb tud lenni

Pepita Magazin 2022.10.29.
Mezei Kitty néhány éve az év legjobb női szinkronhangja lett. A szinkronstúdiók világába egyenesen a táncparkettről került be egy furcsa szituáció és egy nyelvtörő miatt. Bár váratlanul &ea...

Kritika

Ész, szív, bátorság – Gothár Péter karizmatikus Óz rendezése

Pepita Magazin 2023.01.31.
Sziporkázó humorral, megható momentumokkal, üde, friss játékossággal teli, az Óz, a varázsló előadása a Kolibri Színházban, Gothár Péter rendezésében. Sejthető volt, ha ő több...

Szín a színtelenségben – A Made in Hungária „újratöltve”

Pepita Magazin 2023.01.30.
Akár poros is lehetne a Made in Hungária, az egykori óriási siker felmelegítése, de nagyon nem az. Élettel teli, sodró lendületű előadás született ismét Fenyő Miklós dalaiból, élettörté...

Látszatélet – Magányos emberek a Kamrában

Pepita Magazin 2023.01.23.
Betódulunk a Magányos emberek szereplőinek házába. Nem zavar bennünket, hogy többen otthon vannak közülük. Végig bámuljuk a lakásukat, a vécétől a könyvespolc köteteiig.
MBVK 3 - Kategóriák között
MBVK 2 - Kategóriák között
MBVK 5 - Kategóriák között

A tanár

Meczner János: Volt tanítványom vitte tovább az osztályt

Pepita Magazin 2023.01.25.
Meczner János rendező, a Budapest Bábszínház korábbi igazgatója, kezdeményezte, hogy beinduljon a bábszakos képzés a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, amelyre amikor rákényszerí...

Nincs megfelelő követelményrendszer – Szakály György a táncképzésről

Pepita Magazin 2022.12.27.
„Már nem lehet azt mondani, hogy kövér vagy, kicsit le kellene fogyni, nem vagy elég ügyes”, mondja Szakály György, nemzetközi hírű, Kossuth-díjas táncos, a Magyar Táncművészeti Egyetem egykori rektora. ...

Fessük az ördögöt a falra! - Az agresszor logikája és lélektana

Pepita Magazin 2022.11.27.
Az életben nagyobb biztonságot ad, ha látjuk, hogy az agresszornak mi a logikája és a lélektana, mondja Vidovszky György, rendező, drámatanár. Sok olyan kemény produkciót állított színpadra, amiben erős...

Legendák

Jordán Tamás 80

Pepita Magazin 2023.01.15.
Jordán Tamás ma 80 éves. Kicsit lassabban mozog, mint régen, de megmaradt az egykori csillogó szemű, nagyot álmodni képes fantasztának, aki újabb és újabb dolgokat eszel ki, és amire esetleg más legyintene, h...

Húsz éve halt meg Schütz Ila

Pepita Magazin 2022.12.11.
Schütz Ilára, a karizmatikus színészre, ma 20 éve a fürdőkádjában találtak rá holtan, a gyomrában túladagolt gyógyszerekkel, a fürdővízben hajszárítóval. Máig nem tudni po...

Alföldi 55

Pepita Magazin 2022.11.22.
A ma 55 éves Alföldi Róbertet imádják és utálják. Valószínűleg sokkal többen vannak akik szeretik,  mint akik akár egyenesen gyűlölik. Az biztos, hogy tényező, és, hogy mindenki ismeri.
MBVK 4 - Kategóriák között
MBVK 1 - Kategóriák között
MBVK 2 - Kategóriák között

A rendező

Vaszkó Bence: Nem égettem fel magam mögött semmit

Pepita Magazin 2023.01.10.
A József Attila Színházból egy hatalmas isztiméri farmra repítette családját Vaszkó Bence színművész, aki nem sokkal előtte Anastasius volt A pápanőben. Három évvel korábban a nyíregyh&...

Puskás Tamás: Szellemek vannak mindaddig, amíg a szeretet hiányt szenved

Pepita Magazin 2022.12.14.
Nemrég olvastam egy interjút Esztergályos Károllyal, aki azt nyilatkozta, hogy szerinte az egész életművéből, egy Csehov kisregényből készült filmje, aminek történetesen az a színházigazgató volt ...

Gémes Antos: Nem kell ahhoz sanyarú sors, hogy küszködni tudjon az ember

Pepita Magazin 2022.11.08.
Fújd el a gyertyát, ami nem fog kialaludni, de úgy csináld, hogy ne hibának tűnjön, hanem gegnek. Oké. No, még egyszer. Jó, majd gondolkozunk még rajta – instruálta a Madagaszkár című musical prób...

A jövő nagyjai

Boldoghy Borbála: Jó, amikor megvan a csodapillanat

Pepita Magazin 2023.01.20.
Színész, előadó, tanár, aki 8 éves kora óta imádja az improvizációs műfajt. Egészen kicsi gyerekként olyan nagy nevek mellett játszhatott tévéfilmben, mint Margitai Ági, vagy Koltai Róbe...

Kopek Janka: Mindig egy új világba csöppenek

Pepita Magazin 2022.12.19.
Kopek Janka színésznő, műsorvezető, a Vígszínház társulatának tagja. Színpadi és filmes munkák mellett nemzetközi menedzsmenttel is foglalkozik. Nemrégiben cukrász végzettséget is szerzett. Vele...

Hartai Petra: A próbák alatt felfestődik egy élet

Pepita Magazin 2022.11.29.
Hartai Petra idén Junior Prima Díjat kapott színészi munkájának elismeréseként. Már nagyon fiatalon képernyőre került, gyerekműsorokban láthattuk, bár önironikusan ő úgy fogalmazott: „Akkor ...
MBVK 5 - Kategóriák között
MBVK 3 - Kategóriák között
MBVK 2 - Kategóriák között

"A zene az kell..."

Mester Dávid: A saját határaim állandó feszegetése természetes

Pepita Magazin 2023.01.26.
Azóta figyelem, mióta először meghallottam a Félkegyelműben, a Háború és békében majd a Liliomban a felcsendülő zenéjét. Nem megszokott, a nagy tudás mentén letér az útról és ...

Viktória grófnő Veszprémben

Pepita Magazin 2022.12.22.
Egy szórakoztató, mégis komoly drámai ívvel megkomponált Viktória előadást láthattunk a Veszprémi Petőfi Színházban, az igazgató, Oberfrank Pál Jászai Mari-díjas, Érdemes műv&eac...

Gaál Attila Csaba: Most nagy erővel, nagy tetteket tudok végrehajtani

Pepita Magazin 2022.11.21.
A Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem színész és rendező szakának hallgatója volt, ma a Veszprémi Petőfi Színház színművésze. A Nyitott ablak című előadásában nyújtott alak&iacu...

Emlékek

Szűcs Erzsi: A jó gyártásvezető legyen empatikus

Pepita Magazin 2022.10.29.
60 éve dolgozik a filmes szakmában. 1500 reklámfilmet készített, többek között a Malévnek, a Fabulonnak, a Nescafénak. Három napig együtt lehetett A.L. Webberrel, mert ők forgatták a dokumentumfilmet a világh&...

Viczián Ottó: Nincs olyan szerepem, amit félgőzzel csinálnék

Pepita Magazin 2022.04.30.
A Jászai Mari-díjas színművész 1996-ban kezdte pályafutását. Ahogy kikerült a Színház- és Filmművészeti Egyetem falai közül, Fegyka szerepében találta magát, a Kerényi-fél...

Piroch Gábor: Rám angyalok vigyáztak

Pataki József 2022.01.31.
A legnagyobb hollywoodi filmekbe dolgozta be magát kaszkadőrként. Verekedett Az emlékmásban, ő hajtotta Julius Caesar szekerét a Kleopátrában, szőrén lovagolt Anthony Hopkins lován a Thorban, neki húzott be Bud Spencer, a Vil&a...
MBVK 1 - Kategóriák között
MBVK 3 - Kategóriák között
MBVK 4 - Kategóriák között

Felvétel

Rujder Vivien: Tudatosan lemondtam a szerepálmaimról

Pepita Magazin 2023.01.24.
Hihetetlen kisugárzású hölgy, a pókerarcot csak akkor hozza, ha el kell játszania, egyébként minden érzelem tökéletesen leolvasható az arcáról. Rujder Vivien Junior Prima-díjas színész,...

Thuróczy Szabolcs: Ez a szakma eléget, miközben hamuvá válik az ember

Pepita Magazin 2022.12.16.
Nem sok jogi egyetemet végzett színészünk van, sőt olyan sem sok, aki ennyiszer megkapta a legjobb férfi alakítás díját, mint Thuróczy Szabolcs. Olyan színészünk meg végképp nem sok van, aki kar&aac...

Nari Nguyen: A múlthoz való ragaszkodás akkor jár tisztelettel, ha az az embert szolgálja

Pepita Magazin 2022.11.16.
A legszebb Európában élő vietnámi lánynak választották Berlinben 11 évvel ezelőtt Nari Nguyent. A szépségkirálynő ezúttal Az almafa virága címet viselő magyar-vietnámi romantikus film é...