Balogh Bodor Attila: A színésznek a teste, a memóriája, a szellemisége, a személyisége, a hangja az eszköze.

Pepita Magazin 2022.06.23. Járt ösvény

Balogh Bodor Attila: A színésznek a teste, a memóriája, a szellemisége, a személyisége, a hangja az eszköze.

A groteszk filozófiát és érzelmes emberi minőséget hordozó főeunuchot játssza, voltaképp egyetlen kellékkel, valami ékszerfélével s ennek gyűrögetésével, hajigálásával, keze furcsa mozgásával alakít ki egy olyan figurát, melynek hallgatása beszédesebb sok ordibálásnál. Ezt írta Balogh Bodor Attiláról a Krónikás című rockoperában nyújtott alakításáról Szántó Péter alig 40 éve. A 68 éves színész ma is rengeteget játszik, zenét ír, rendez és tanít.

csanyi cikk

– Mikor érezte először azt, hogy otthon van a színpadon?

– Van, hogy még most sem érzem azt! (nevet) Előfordul, hogy csak az ötödik előadáson van komfortérzésem, mert később jövök rá, hogy valamit másképp kellene mondani, vagy más kontextusba kellene helyezni. A partnertől is függ, hogy hogyan játszunk éppen, hisz ez olyan, mint a pingpong, nem mindegy hogyan ütögetjük egymásnak a gondolatokat.

– Kik azok, akik hatással voltak arra, hogy végül zenés színházban kötött ki?

– 12 évig jártam zenei iskolába, miközben találkoztam egy-két fantasztikus emberrel. Ők inkább a zene felé toltak engem, mintsem a színi pálya felé. Utolsó pillanataiban még tanítványa lehettem Andor Ilonának, a Liszt-díjas, Érdemes művész zenepedagógusnak, aki egy lenyűgöző személyiség volt. Van olyan Kodály kórusmű, az Árva vagyok, amely úgy jelent meg Kodály Zoltán ajánlásával, hogy „Andor Ilona kezei alá.” Énekeltem az egykori gyermekkórus tagokkal Botka Vali néni és Csányi Laci bácsi vezénylésével. A kórus zseniális volt, hisz bármit a kezükbe adtak, négyszólamban összeénekelték, vagyis zeneileg ott kezdték, amely másoknak a csúcsot jelentette, pláne mostanában. Ők a mű másik dimenziójáról is beszéltek, a zene szimbólumnyelvéről, az érzelmeket előhívni képes előadóművészet és a zenei mondanivaló fontosságáról. Az ötven éves jubileumi ünnepségen találkoztam egykori tanárommal, a Budapesti Monteverdi Kórus alapítójával, Kollár Éva karnaggyal. Szakmailag nagyon jó emberekkel voltam körülvéve. A Nemzeti Színház Stúdiójában Bodnár Sándor tanított, utána egy évig voltam Szolnokon Székely Gábor igazgatása alatt. A főiskolán Kazán István osztályfőnököm kiválóan tudta a szakmát, Versényi Ida néni, a zenés mesterségtanárom pedig egy fogalom volt, mindenki anyukája.

– Jelentkezhetett volna komolyzenei pályára?

– Nem akartam zenész lenni, pedig sokáig hegedültem, majd gitároztam. Az, hogy felvettek a Színház, és Filmművészeti Főiskola operett-musical szakára, elindított a zenés pályán... Sokkal szélesebb képzést kaptunk, mint a mai fiatalok, hisz mikor Várkonyi Zoltán rektorunk forgatott, ragaszkodott ahhoz, hogy a főiskolások szerepeljenek a filmjében. Így lehettünk benne a Fekete gyémántokban és olyan nagyágyúk közelében tanulhattuk a szakmát, mint Huszti Péter, Páger Antal, Szabó Sándor.

– A zenés színház műfaji sokszínűségén belül az operett, a modernebb musicalek világa, vagy az opera áll Önhöz közelebb?

– Nem tudok különbséget tenni, van jó színház, meg rossz színház. A katarzist sem kell szégyellni. Ez egy nagyon izgalmas műfaj. Mikor a Rock Színházban dolgoztam volt olyan szerep, amit személy szerint nekem írtak. Ilyen volt a Sztárcsinálókban Zodius szerepe, a Bábjátékosban a zsebtolvaj, valamint a Cső-dal, a Krónikásban pedig a Főeunuch. Miután a Krónikás szerzője, Stefan Heim megnézte az előadásunkat, elmondta, hogy nagyon érdekes volt számára, mert ő nem ilyennek képzelte az eunuchot, mint amilyennek megformáltam. Miközben írta, kopasznak képzelte, én meg göndör parókában játszottam, ennek ellenére nagyon tetszett neki. Akkor ez egy nagyon erős műhelye volt a magyar musicalnek. Sorra születtek magyar művek is.

– Ön tanít is. Mi az, amit tanárként bekapcsol a gyerekek felé?

– Sokat tanultam a tanítványaimtól. Mivel kamaszokat tanítok, ezért nagyon pontosan, konkrétan, körülírtan kell megfogalmazni mindent. Tudni akarják, hogy az a mondat, amit elmondanak, pontosan miről szól. Nem célom, hogy színészeket neveljek, elsősorban gondolkodni, stabilan kiállni tanítom őket, olyan improvizációs gyakorlatokkal, amely a kreativitásukat fejleszti.

– Fontos a tehetség?

– Definiálni kéne, hogy mi az. Szerintem az egy állapot. Nem mindig vagyunk tehetségesek. Ez sokmindentől függ, de tehetség, az kell erre a pályára. Kétféle színészt ismerek. Van a racionális, agyban gondolkodó, abból alkotó és van az ösztönszerűen ráérző. A végeredmény sokszor ugyanaz. Felmegy a színész a színpadra és jó, az, amit csinál. Hogy hogy jut el odáig? Hosszas filozofálgatás, olvasás, gyakorlás által, vagy mindezek nélkül, az lényegtelen. Nincs minőségi különbség. A végeredmény a lényeg. A zene sokat segít érzelmileg, a zene lélekből jövő emocionális mankó.

– Sokat játszott és tanított ebben az évadban. Van hiányérzete?

– Nincs! Elképesztő évadom volt most az Operettszínházban. Sokfélét játszottam: A mosoly országában követségi titkárt, A Hegedűs a háztetőn-ben Mordeche kocsmárost, a Jakyll és Hydee-ban Poole-t, a komornyikot, Marica grófnőben Mihályt a Mágnás Miskában Szelét. Ráadásul házon kívül is jöttek feladatok. Megrendeztem Ibsen Nóráját a Sensum Arts társulattal, meghívtak Pozsgai Zsolt: Jávor hajnalai című darabba, ahol egy nagyon jó karaktert kaptam és még egy filmben is játszottam. Legjobb tudomásom szerint. Ez a címe, rendezői Lőrincz Nándor és Nagy Bálint Szóval sűrű évad volt. Azért azt tudni kell, hogy a mi szakmánk nem hurcolható. Leonard hurcolta magával a Mona Lisát, mi ezt nem tehetjük meg. Mondjuk, ha 10 évvel ezelőtt jó voltam valamiben, az a kutyát sem érdekli, hacsak valaki nem látott benne. Ez a MOST műfaja!

(Fotó: Art&Lens Photography)

– Milyen színészként rendezni? Segíti a munkát?

– Ezt a színészeimtől kellene megkérdezni, de szerintem igen. Szeretném nekik megadni azt, amit én sokszor nem kapok meg. Úgy kezelem gondolati síkon a darabot, mint színész, tehát nekik is szeretem megfogalmazni, hogy honnan hova kell eljutni, miről szól az adott pillanat, vagyis nem képeket rendezek, hanem gondolatokat. Ehhez pedig olvasni, meg olvasni, meg olvasni kell, hogy a gondolatsorok összeálljanak. Minden elolvasás után felfejlik egy új gondolat.

– Mit üzenne a fiataloknak akik, most készülnek erre a pályára?

– Nagyon vigyázzanak magukra! A színésznek a teste, a memóriája, a szellemisége, a személyisége, a hangja az eszköze. Ez egy hosszútávú pálya, és ezért ezen a hosszú távon meg kell őrizni mindenre a képességüket és lelkileg egyben kell tudni tartaniuk magukat, mert vannak hullámvölgyek. Döccen a pálya és azon túl kell tudni jutni, ahhoz viszont kell a belső erő, a belső tartalék. Senki nem vigyáz a színészre, ezért meg kell tanulniuk vigyázni magukra.

Írta: Tarnócai Éva

További cikkek

Reklám

Merk IT 2 - Cikkajánló utáni
Merk IT 4 - Cikkajánló utáni
Merk IT 1 - Cikkajánló utáni
Merk IT 3 - Cikkajánló utáni

Napi téma

Balázsovits Lajost választották a nemzet színészének

Pepita Magazin 2022.06.22.
Balázsovits Lajost választották a nemzet színészének kollégái a néhány hete elhunyt Haumann Péter helyére.

Eredményes évadot zárt a Pesti Magyar Színház

Pepita Magazin 2022.06.22.
Eredményes évadot zárt a Pesti Magyar Színház, amely a 2021/22-es szezonban összesen 330 előadást tartott, látogatottsága 90 százalék felett volt - közölte a színház kedden az MTI-vel.

A Mozart! című musicalt mutatják be a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon

Pepita Magazin 2022.06.22.
A Mozart! című musicalt mutatják be a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon; Lévay Szilveszter és Michael Kunze művét, amely Wolfgang Amadeus Mozart zeneszerző életét dolgozza fel, pénteken és szombaton láthatja a k&...

Járt ösvény

Balogh Bodor Attila: A színésznek a teste, a memóriája, a szellemisége, a személyisége, a hangja az eszköze.

Pepita Magazin 2022.06.23.
A groteszk filozófiát és érzelmes emberi minőséget hordozó főeunuchot játssza, voltaképp egyetlen kellékkel, valami ékszerfélével s ennek gyűrögetésével, hajigálásával, keze...

Várfi Sándor: Nincs annál fontosabb küldetésem, minthogy a színház létezzen, működjön

Pepita Magazin 2022.05.12.
Annyira nevettető, amennyire képes csendet is teremteni. Talán a hatáskeltés az, ami taníthatatlanul Várfi Sándor sajátja. Mikor beszél akkor is képes belekapaszkodni az ember figyelmének ezer idegszálába &ua...

Szűcs Sándor: Ha érzem a szeretetet, akkor sokkal többre vagyok képes

Pepita Magazin 2022.04.25.
Ő volt Dagi, az óriások csupaszív királya a Tündér Lalában, felejthetetlenné tette a Pacsirtát, az állandóan viccelődő Környei Bálint megformálásával. A Pesti Magyar Színház m...
MBVK 1 - Kategóriák között
MBVK 4 - Kategóriák között
MBVK 3 - Kategóriák között

Hangadó

Szilágyi Tibor: Óvom a hangom minőségét, a hangszeremet, ahogy egy muzsikus a hegedűjét

Pepita Magazin 2022.04.27.
Szilágyi Tibor már fiatal színészként jól keresett a szinkronizálással. Messze zengő, férfiasan öblös, igencsak karakteres hangja, ma is keresett „portéka”. Úgy gondolja, a szinkronizálá...

Csankó Zoltán: Nem túl akarok lenni rajta, hanem jól szeretném megcsinálni

Pepita Magazin 2022.03.29.
Csankó Zoltán a legkeresettebb szinkronhangok viadalában idén a második, tavaly az első lett. Bámulatosan el tudja változtatni a hangját, egészen különböző karaktereket tud megformálni vele. Például ...

Bercsényi Péter: A színpadon azt éreztem, tilos hibázni

Pataki József 2021.11.04.
Közel egy évre eltűnt a népszerű színész, dacára annak, hogy számos, nagysikerű előadásban láthatta a közönség az utóbbi több mint 15 évben. A váltás okairól és a jöv...

Kritika

Személyes kitárulkozás – Vagányul az élet-közepi válságról

Pepita Magazin 2022.05.31.
Bevállalósan vagány előadás a Mit ér, ha? című produkció, ami önironikus revü, kabarészerűen mulatságos, de gyakran igencsak kesernyés jelenetekben mesél a nők élet-közepi válság&aacu...

Tűz és víz – Fábry Sándor és drMáriás egy gyékényen

Pepita Magazin 2022.05.24.
Fábry Sándor és drMáriás látszólag tűz és víz. Legalábbis világnézetileg. A humorista erőteljesen kormányközelinek számít, amit sokszor meglehetősen kategorikus kijelentésekkel is ...

A vértanú és az ősgonosz – Ütős musical ősbemutató a Madách Színházban

Pepita Magazin 2022.04.29.
Jókora merészség egy aradi vértanút musical főhősnek megtenni. Hát még olyat, aki nem is tartozik bele a 13-ba. Ahogy a darab címe is jelzi, ő A tizenötödik, akinek létéről eddig tán sokan nem is tudtak.
MBVK 5 - Kategóriák között
MBVK 2 - Kategóriák között
MBVK 3 - Kategóriák között

A tanár

„A Színművészeti különleges ékkő volt” – Hegedűs D. Géza a tanításról

Pepita Magazin 2022.05.16.
A Színház- és Filmművészeti Egyetemmel szemben elhangzott vádak, pedagógiai, szakmai szempontból értelmezhetetlen, üres, fedezetlen szavak voltak, mondja Hegedűs D. Géza, Kossuth-díjas színész, rendező, oszt&...

Szinetár Miklós: Miért kellett mindent összetörni?

Pepita Magazin 2022.03.30.
Szinetár Miklós szerint, - aki 51 évig tanított a Színművészetin, - az egyetemet renoválás helyett „felgyújtották”, megspékelve baromságokkal. Az egyik ilyen rossz döntés, hogy megszünte...

Legendák

Kováts Adél 60 – Az egyik fénykorában van

Pepita Magazin 2022.06.16.
Gyönyörű volt, és most is szép a 60 éves nagy színész, Kováts Adél. Nem véletlenül osztották rá Júlia szerepét a Nemzeti Színházban. Bele lehetett szeretni rendesen. Megvolt hozz&aa...

25 éve halt meg Kibédi Ervin – Rövid jelenetekben volt nagy

Pepita Magazin 2022.05.05.
„Én nem hiszem, hogy normális vagyok” – énekelte Kibédi Ervin egy kupléban, és ebből a fanyar előadói stílusa, az eleve fancsali ábrázata miatt, amit a színpadon még el is túlzott, hatalmas...

Oszvald Marika 70 – Szubrettből komika

Pepita Magazin 2022.04.12.
A ma 70 éves Oszvald Marika nem fért a bőrébe szubrettként, szórta a poénokat, sokszorozta a cigánykerekeket, szaporázta a változatos táncfigurákat, energiái kiapadhatatlannak tűntek, sziporkázott a sz&iacut...
MBVK 2 - Kategóriák között
MBVK 1 - Kategóriák között
MBVK 3 - Kategóriák között

A rendező

Hargitai Iván: Óriási adománya a földi kultúrának, hogy létezik a színház!

Pepita Magazin 2022.06.21.
Megrendezte a Kartonpapát, ezt a groteszk, imádnivalóan drámai, vagy talán cinikusan tragikomikus történetet arról, hogy képesek vagyunk-e illetve készen állunk-e élni szabadon, miután szinte egész &eacut...

Hoffer Károly: Mindannyiunkban ott van a késztetés, hogy újra és újra leképezzük saját magunkat és legyen egy halhatatlan lenyomatunk

Pepita Magazin 2022.05.28.
Úgy teremtett új nyelvet a báb világában a Junior Prima–díjas Hoffer Károly, hogy közben a legnagyobb tisztelettel adózik a hagyományoknak. És nemcsak játszik, hanem zenél, rendez, tervez, alkot, figyel, k...

Bednai Natália: Mindig az volt az álmom, hogy legyen egy csapatom

Pepita Magazin 2022.04.26.
Mesejátékokat ír gyerekeknek, állandóan szervez, játszik, felnőtt darabokat rendez, díszleteket tervez, a színház az élete. Tulajdonképpen már gyerekkorában is ezt csinálta, de azóta már ...

A jövő nagyjai

Bánföldi Szilárd: Mindegyik szerepem lökött rajtam kicsit

Pepita Magazin 2022.05.30.
Bánföldi Szilárd 2019-ben végzett a Kaposvári Egyetemen, Eperjes Károly és a néhai Spindler Béla szárnyai alatt sajátította el a teatralitás csínját-bínját. Tanulmányait befeje...

Bérczi Zsófia: A zarándoklatunk végső céljaként elérkezünk a rózsakert közepébe

Pataki József 2021.10.26.
Az előadóművész A szőnyeg: Sivatagi zarándoklat a belső béke megtalálásáért című előadásában egyszerre feszeget feminista és lételméleti kérdéseket.

Házhoz viszi a színházat Kroó Balázs

Pataki József 2021.09.26.
Kedvesével együtt járják a budapesti bérházakat interaktív színházi előadásukkal, amit még a pandémia alatt is tudtak játszani.
MBVK 3 - Kategóriák között
MBVK 5 - Kategóriák között
MBVK 1 - Kategóriák között

"A zene az kell..."

Kádár Szabolcs János: Az önkontroll és tudatosság mellé sikerült végre bekapcsolni az ösztönöket is

Pepita Magazin 2022.06.15.
Megérintő előadásmód, nagyívű hang. Akár egy hangszer. Önfeledten játszik rajta. Azóta gondolkodom, hogy mi az, ami miatt ennyire izgalmasak Kádár Szabolcs János karakterei? Inkább vele próbáltam megfe...

Kónya Merlin Renáta: Nem érkeztem meg sehova, de jó úton vagyok

Pepita Magazin 2022.05.19.
A bűbájos, tehetséges fiatal színésznő, Kónya Merlin Renáta utolsó generációs jugoszláv, szabadkai születésű, vajdasági lány. Négyszer született újjá előttem, először N...

Hábermann Lívia: Fontos az olthatatlan kíváncsiság és az állandó tudásszomj

Pepita Magazin 2022.04.20.
Húsz éve foglalkozik drámapedagógiával. Ebből tizet Földessy Margit drámastúdiójában töltött asszisztensként, majd három éve a Pesti Magyar Színház színésze és sz&ia...

Emlékek

Viczián Ottó: Nincs olyan szerepem, amit félgőzzel csinálnék

Pepita Magazin 2022.04.30.
A Jászai Mari-díjas színművész 1996-ban kezdte pályafutását. Ahogy kikerült a Színház- és Filmművészeti Egyetem falai közül, Fegyka szerepében találta magát, a Kerényi-fél...

Piroch Gábor: Rám angyalok vigyáztak

Pataki József 2022.01.31.
A legnagyobb hollywoodi filmekbe dolgozta be magát kaszkadőrként. Verekedett Az emlékmásban, ő hajtotta Julius Caesar szekerét a Kleopátrában, szőrén lovagolt Anthony Hopkins lován a Thorban, neki húzott be Bud Spencer, a Vil&a...
MBVK 3 - Kategóriák között
MBVK 2 - Kategóriák között
MBVK 1 - Kategóriák között

Felvétel

Márkus Luca: Lehet, hogy rossz korba születtem

Pepita Magazin 2022.05.23.
Egy fiatal csapat felnőtté válásáról szól a sorozat a 80-as évek Magyarországán. Ez A besúgó, az HBO Max első, saját ötletből készült magyar sorozata. Márkus Luca (Panka), a most fiatal sz&...

Sőth Sándor: Néha igenis jó leülni barátokkal a világfájdalomról beszélgetni

Pepita Magazin 2022.04.09.
Filmes pályája 17 évesen színészként indult, ő volt a Megáll az idő Pierje, aki magyar élményanyagból táplálkozva végül rendező lett Németországban, majd producerként összehoz...

Demián József: Mást várnak tőlem az emberek

Pataki József 2021.10.18.
Október 28-án indul a mozikban Demian József Éjjeli őrjárat című filmje, melynek ő volt az írója, rendezője és operatőre is. Az alkotó nevéhez olyan filmek fűződnek, mint a Nunta de piatra vagy a Melbo...