Szinetár Miklós: Miért kellett mindent összetörni?

Pepita Magazin 2022.03.30. A tanár

Szinetár Miklós: Miért kellett mindent összetörni?

Szinetár Miklós szerint, - aki 51 évig tanított a Színművészetin, - az egyetemet renoválás helyett „felgyújtották”, megspékelve baromságokkal. Az egyik ilyen rossz döntés, hogy megszüntették az Ódry Színpadot, amit szintén fel kellett volna újítani.

Poggyasz - Cikk közben

– Igaz, hogy 21 évesen már tanítottál a Színház- és Filmművészeti Főiskolán?

– 21 évesen már tanársegéd voltam, akkor végeztem el a főiskolát.

– 17 évesen kezdtél járni?

– Így, ahogy mondod. Nem érettségiztem le, egyenesen mentem a főiskolára, Major Tamás tanácsára. Elvittem a titkárságára egy színdarabomat, hivatott, azt mondta, „ez a darab egy kicsit tejfeles még, de jelentkezzen a színművészeti főiskolára.” És jelentkeztem. Úgyhogy én vagyok az, akinek van egy kitüntetéses diplomám, de érettségim nincs.

– Amikor tanítani kezdtél, nyilván volt a hallgatók között, aki fiatalabb volt nálad.

– Volt, de hát tanársegéd voltam Nádasdy Kálmán mellett. Azért inkább tanultam, mint tanítottam. 2 év múlva fordult a kocka. 1955-ben már osztályt kaptam. Az első magyar, zenés színész osztály volt. Olyanokat találtam ki, hogy például Muszorszgkij Egy kiállítás képei című zongoradarabjára kellett a növendékeknek rögtönözniük egy-egy jelenetet. Király Levente, a Nemzet Színésze például abba az osztályomba járt, Pásztor Erzsi, Peczkay Endre szintén. Nagyon jó társaság volt.

– Hogyan kezdtél bele a tanításba? Sok mindent ellestél Nádasdytól?

– Sok mindent el is lestem, de saját módszert dolgoztam ki. Fiatal tanárként nagyon népszerű voltam. Az volt a célom, hogy a hallgatók otthon legyenek a zenében. Már akkor úgy tartottam, az a tanítás lényege, hogy egyéniségeket neveljünk, és ennek érdekében megállás nélkül gondolkodjanak, találjanak ki valamit. Az volt az alapmondásom, ha elvégzik a főiskolát, lesz egy névjegyük, amin az áll majd, hogy „színművész.” Nem az lesz rajta, hogy utasítás végrehajtó.

– Vagyis az utasításokat próbálják a saját egyéniségükre szabni?

– Pontosan. A tanítványaim jó része igen szép karriert csinált. Egy csomó azóta Kossuth-díjas, van köztük Prima Primissima-díjas, van Nemzet Színésze. Talán nem véletlen, hogy volt olyan időpont, amikor 7 színházban igazgattak a növendékeim. 51 évig tanítottam megszakítás nélkül, én vagyok a rekorder. Utána megkaptam a professzor emeritus címet. De annak ellenére, hogy rekorder vagyok, különböző aktuális ügyekben soha, senki nem kéri a véleményemet.

– Egyszer azt is mondtad nekem, ajánlkoztál, hogy újra tanítanál, de nem kértek belőle.

– Az még az előző kurzus volt. Azok elfelejtettek válaszolni, de ezek sem becsülnek többre. A 90. születésnapomról a sok munkatársam, tanítványom, barátomon túl, minden korábbi munkahelyem is megemlékezett. Elsősorban az Opera, de az Operettszínház és a televízió is. Személyes hangú levelet írt az államelnök és a miniszterelnök is. Csak a Színművészeti Egyetem nem mondott még annyit sem, hogy „bikkmakk”. 51 év után!

– A Zeneakadémián viszont kaptál egy osztályt.

– Ott nagyon jól érzem magam. Annak idején megjelent egy könyv a Színművészetiről, de mivel nem vagyok benne abban a „szent társaságban”, amelyik a kaposvári színházból jött, velem alig foglalkozik néhány sor, holott én tanítottam a legtovább, nekem vannak a legsikeresebb növendékeim. De hát ez nem számít.

– Tudom, hogy nem tartod elfogadhatónak, ami a Színművészetivel történt, bár azt gondolod, változásra lett volna szükség, csak nem így.

– Valóban, már az egész intézmény sok eresztékében repedezett. Fele annyi beszédóra sem volt például, mint a régi időkben. Az egyetemen szerintem elsősorban a szakmát kell megtanítani, meg kell tanítani beszélni, mozogni, énekelni, poentírozni, ritmust váltani. Nem folyton az igazságot, őszinteséget kell sulykolni. És nem éjfélig kell tanítani, hanem csak legfeljebb 6-ig. Hagyni kell, hogy a növendékek éljenek, legyenek szerelmeik, legyenek csalódásaik, utazzanak, járjanak színházba, moziba, és ezért, amikor játszanak, személyes élményeket vigyenek föl a színpadra. Nem jó, ha az egész életük próbákon zajlik és igazán onnan vannak csak személyes élményeik. Rendszeresen hallottam, hogy a „gyerekek” sokat dolgoznak. Bocsánatot kérek, ez egy bánya, vagy művészeti iskola?! A korábbi egyetemen szerintem is sokminden megkopott kellett volna egy nagy, generál felújítás. Kellettek másfajta tanárok is? Persze, hogy kellettek. Tanítson Vidnyánszky és hasonlók? Persze, hogy tanítsanak. De ehhez miért kellett mindent összetörni? Ez a változtatás pitiáner módja, hogy az egyetem által javasoltakból senkit sem vettek be a kuratóriumba. Ugyan mi kifogás lehet a világhírű Eötvös Péter vagy a zseniális Udvaros Dorottya ellen? És miért kell a kuratórium élén hatodik állás Vidnyánszky Attilának? Hogyan lehet ennyi feladatot tisztességesen ellátni? Az egyetemet renoválás helyett „felgyújtották”, megspékelve baromságokkal. Az egyik ilyen baromság, hogy megszüntették az Ódry Színpadot, amit fel kellett volna újítani. Elvben az Uránia Mozi pótolja, amiről már sokszor kiderült, hogy színházra alkalmatlan, ráadásul változatlanul moziként is működik. Meghirdették azt az alapelvet, hogy azért van szükség a változásra, hogy az egyetemen a szellemiség legyen végre keresztény és nemzeti. Ehhez képest szerződtettek olyan tanárokat, Koltai Lajostól kezdve András Ferencig, Homonnai Zsolttól Földes Tamásig, akik azt nyilatkozzák, hogy csak szakmát tanítanak, szó nem lehet semmi ideológiáról, politikáról. Hát akkor miről van szó? Csak arról, hogy ki kerül pozícióba? De a legfőbb baj az, hogy kivették az állam kezéből. Ez az egyetem kicsi és védtelen, csak akkor van biztonságban, ha állami. Bármilyen nagy válság idején a kuratórium azt mondhatja: „Most egyelőre bezárunk, mert nincs pénz”. Az állam ilyet nem tehet.

És a morális garanciák: Régebben a felvételi vizsgákon 21 tanár döntött szótöbbséggel. Ezek a felvételek makulátlanul tisztességesek voltak, hiszen például ugyanaznap vettük fel egy miniszter fiát, és küldtük el az államelnök unokáját. Az elutasítottak panasszal fordulhattak a minisztériumhoz. Viszont ha ma a felvételin úgy döntenek, hogy ne a „tehetségesjózsi” férjen be a megadott létszámba, hanem egy politikus, vagy szponzor tehetségtelen fia, akkor ez ellen nincs apelláta, mert egy magán intézmény azt csinál, amit akar. Ha pénzszerzés ürügyén a filmes tanszakon inkább reklámfilmezést tanítanak, mint művészetet, azt az állami egyetemen ugyancsak számon lehet kérni, de a magánon nem.

– Most a Zeneakadémián tanítasz, a növendékeid felléptek az Erkel Színházban a 90. születésnapod alkalmával rendezett gálán.

– Csináltunk velük egy nagyon jó műsort, Szerelem, szabadság címmel. Ebben egy buliban találkozó fiatalok között mindenféle drámai és humoros jelenetek zajlanak, de nem szöveggel, hanem Mozart dalokkal és Petőfi versekkel. És közben azt kérem tőlük, hogy ne csak a kollektívában vegyenek részt, hanem mutassák meg a személyiségüket is. Szeretem, hogy a Zeneakadémián az óráknak este 6-kor végük van, Csinosan öltözöttek a növendékek, és mégis nagyon tehetségesek. És ott bizony szó esik ideológiákról, de Mozart és Petőfi nyomán.

Írta: Bóta Gábor

További cikkek

Reklám

Merk IT 3 - Cikkajánló utáni
Merk IT 2 - Cikkajánló utáni
Merk IT 1 - Cikkajánló utáni
Merk IT 4 - Cikkajánló utáni

Napi téma

Tíz bemutatót tervez a következő évadban a Weöres Sándor Színház

Pepita Magazin 2022.05.19.
Tíz új bemutatót tervez a következő évadban a szombathelyi Weöres Sándor Színház - közölte az MTI-vel a teátrum csütörtökön.

Húsz előadás lesz látható a Nemzetközi Bábfesztiválon Békéscsabán

Pepita Magazin 2022.05.18.
Június 22-26. között 18. alkalommal rendezi meg a Békéscsabai Napsugár Bábszínház a Nemzetközi Bábfesztivált. Öt nap alatt 18 társulat 20 előadást tart a békési megyeszékhelyen - k&...

Jubileumi programokkal várja a közönséget a Városmajori Szabadtéri Színpad

Pepita Magazin 2022.05.18.
Fennállásának 100. évfordulóját ünnepli az idén a Városmajori Szabadtéri Színpad, amely mintegy nyolcvan produkcióval, ősbemutatókkal, koncertekkel, filmvetítésekkel, fotókiáll&iacut...

Járt ösvény

Várfi Sándor: Nincs annál fontosabb küldetésem, minthogy a színház létezzen, működjön

Pepita Magazin 2022.05.12.
Annyira nevettető, amennyire képes csendet is teremteni. Talán a hatáskeltés az, ami taníthatatlanul Várfi Sándor sajátja. Mikor beszél akkor is képes belekapaszkodni az ember figyelmének ezer idegszálába &ua...

Szűcs Sándor: Ha érzem a szeretetet, akkor sokkal többre vagyok képes

Pepita Magazin 2022.04.25.
Ő volt Dagi, az óriások csupaszív királya a Tündér Lalában, felejthetetlenné tette a Pacsirtát, az állandóan viccelődő Környei Bálint megformálásával. A Pesti Magyar Színház m...

Kalocsai Zsuzsa: Minden szerepemben ott vagyok

Pepita Magazin 2022.03.16.
Miért kéne egy műfajnak másnak lennie, amint ami, hisz ez egy szórakoztató, önazonos műfaj. A Budapesti Operettszínház művésze Kalocsai Zsuzsa vallja, hogy az operett mindig reményt ad, elvarázsol és pozitív ...
MBVK 2 - Kategóriák között
MBVK 1 - Kategóriák között
MBVK 3 - Kategóriák között

Hangadó

Szilágyi Tibor: Óvom a hangom minőségét, a hangszeremet, ahogy egy muzsikus a hegedűjét

Pepita Magazin 2022.04.27.
Szilágyi Tibor már fiatal színészként jól keresett a szinkronizálással. Messze zengő, férfiasan öblös, igencsak karakteres hangja, ma is keresett „portéka”. Úgy gondolja, a szinkronizálá...

Csankó Zoltán: Nem túl akarok lenni rajta, hanem jól szeretném megcsinálni

Pepita Magazin 2022.03.29.
Csankó Zoltán a legkeresettebb szinkronhangok viadalában idén a második, tavaly az első lett. Bámulatosan el tudja változtatni a hangját, egészen különböző karaktereket tud megformálni vele. Például ...

Bercsényi Péter: A színpadon azt éreztem, tilos hibázni

Pataki József 2021.11.04.
Közel egy évre eltűnt a népszerű színész, dacára annak, hogy számos, nagysikerű előadásban láthatta a közönség az utóbbi több mint 15 évben. A váltás okairól és a jöv...

Kritika

A vértanú és az ősgonosz – Ütős musical ősbemutató a Madách Színházban

Pepita Magazin 2022.04.29.
Jókora merészség egy aradi vértanút musical főhősnek megtenni. Hát még olyat, aki nem is tartozik bele a 13-ba. Ahogy a darab címe is jelzi, ő A tizenötödik, akinek létéről eddig tán sokan nem is tudtak.

Óriási ribillió – Az imposztor Benedek Miklóssal

Pepita Magazin 2022.04.22.
Benedek Miklós, nagy színész játszik nagy színészt, Az imposztor előadásában, a József Attila Színházban. Spiró György darabjában ő Boguslawski, aki már túl van a fénykorán, ...

Önsorsrontás – Trianon mai szemmel, tragikomikusan

Pepita Magazin 2022.03.31.
„Te nem vagy kisebbség”, vágja Alföldi Róbert fejéhez Fülöp Tímea szabadkai színész, és Alföldi gunyoros hangsúllyal, elfintorított arccal visszakérdez, hogy „én nem vagyok kiseb...
MBVK 1 - Kategóriák között
MBVK 3 - Kategóriák között
MBVK 4 - Kategóriák között

A tanár

„A Színművészeti különleges ékkő volt” – Hegedűs D. Géza a tanításról

Pepita Magazin 2022.05.16.
A Színház- és Filmművészeti Egyetemmel szemben elhangzott vádak, pedagógiai, szakmai szempontból értelmezhetetlen, üres, fedezetlen szavak voltak, mondja Hegedűs D. Géza, Kossuth-díjas színész, rendező, oszt&...

Szinetár Miklós: Miért kellett mindent összetörni?

Pepita Magazin 2022.03.30.
Szinetár Miklós szerint, - aki 51 évig tanított a Színművészetin, - az egyetemet renoválás helyett „felgyújtották”, megspékelve baromságokkal. Az egyik ilyen rossz döntés, hogy megszünte...

Legendák

25 éve halt meg Kibédi Ervin – Rövid jelenetekben volt nagy

Pepita Magazin 2022.05.05.
„Én nem hiszem, hogy normális vagyok” – énekelte Kibédi Ervin egy kupléban, és ebből a fanyar előadói stílusa, az eleve fancsali ábrázata miatt, amit a színpadon még el is túlzott, hatalmas...

Oszvald Marika 70 – Szubrettből komika

Pepita Magazin 2022.04.12.
A ma 70 éves Oszvald Marika nem fért a bőrébe szubrettként, szórta a poénokat, sokszorozta a cigánykerekeket, szaporázta a változatos táncfigurákat, energiái kiapadhatatlannak tűntek, sziporkázott a sz&iacut...

Bajor Imre 65 – Legenda vált belőle

Pepita Magazin 2022.03.09.
Bajor Imre ma lenne 65 éves. Az ország egyik legkedveltebb színészét, aki temérdek alkalommal nevettette meg az embereket, 57 évesen gyűrte le a gyilkos kór.
MBVK 3 - Kategóriák között
MBVK 1 - Kategóriák között
MBVK 4 - Kategóriák között

A rendező

Bednai Natália: Mindig az volt az álmom, hogy legyen egy csapatom

Pepita Magazin 2022.04.26.
Mesejátékokat ír gyerekeknek, állandóan szervez, játszik, felnőtt darabokat rendez, díszleteket tervez, a színház az élete. Tulajdonképpen már gyerekkorában is ezt csinálta, de azóta már ...

Cziczó Attila: A kortárs művészetnek életben kell maradnia

Pepita Magazin 2022.03.27.
Cziczó Attila kortárs író, színházi rendező, zenész, néha színész, a Fészek Színház és a FÉM Arts & Café alapítója. Színházi rendezései filmes hat&a...

Vass György: A szerelmem a századforduló

Pepita Magazin 2022.02.18.
Az Újszínházban rendezte Mikszáth Noszty fiú esetét Tóth Marival, az Art-Színtér Produkciós Irodánál Molnár Ferenc 112 éves vígjátékát, A testőrt, a Neptun Brigád &ea...

A jövő nagyjai

Bérczi Zsófia: A zarándoklatunk végső céljaként elérkezünk a rózsakert közepébe

Pataki József 2021.10.26.
Az előadóművész A szőnyeg: Sivatagi zarándoklat a belső béke megtalálásáért című előadásában egyszerre feszeget feminista és lételméleti kérdéseket.

Házhoz viszi a színházat Kroó Balázs

Pataki József 2021.09.26.
Kedvesével együtt járják a budapesti bérházakat interaktív színházi előadásukkal, amit még a pandémia alatt is tudtak játszani.
MBVK 2 - Kategóriák között
MBVK 1 - Kategóriák között
MBVK 5 - Kategóriák között

"A zene az kell..."

Kónya Merlin Renáta: Nem érkeztem meg sehova, de jó úton vagyok

Pepita Magazin 2022.05.19.
A bűbájos, tehetséges fiatal színésznő, Kónya Merlin Renáta utolsó generációs jugoszláv, szabadkai születésű, vajdasági lány. Négyszer született újjá előttem, először N...

Hábermann Lívia: Fontos az olthatatlan kíváncsiság és az állandó tudásszomj

Pepita Magazin 2022.04.20.
Húsz éve foglalkozik drámapedagógiával. Ebből tizet Földessy Margit drámastúdiójában töltött asszisztensként, majd három éve a Pesti Magyar Színház színésze és sz&ia...

Hoffmann Richárd: Az éneklés a küldetésem

Pepita Magazin 2022.03.21.
Az ország talán legtöbb végzettségével és szakmájával rendelkező szín- és énekesművész Hoffmann Richárd, aki mindemellett kulturális menedzser, drámapedagógus, beszédtechniku...

Emlékek

Viczián Ottó: Nincs olyan szerepem, amit félgőzzel csinálnék

Pepita Magazin 2022.04.30.
A Jászai Mari-díjas színművész 1996-ban kezdte pályafutását. Ahogy kikerült a Színház- és Filmművészeti Egyetem falai közül, Fegyka szerepében találta magát, a Kerényi-fél...

Piroch Gábor: Rám angyalok vigyáztak

Pataki József 2022.01.31.
A legnagyobb hollywoodi filmekbe dolgozta be magát kaszkadőrként. Verekedett Az emlékmásban, ő hajtotta Julius Caesar szekerét a Kleopátrában, szőrén lovagolt Anthony Hopkins lován a Thorban, neki húzott be Bud Spencer, a Vil&a...
MBVK 4 - Kategóriák között
MBVK 3 - Kategóriák között
MBVK 1 - Kategóriák között

Felvétel

Sőth Sándor: Néha igenis jó leülni barátokkal a világfájdalomról beszélgetni

Pepita Magazin 2022.04.09.
Filmes pályája 17 évesen színészként indult, ő volt a Megáll az idő Pierje, aki magyar élményanyagból táplálkozva végül rendező lett Németországban, majd producerként összehoz...

Demián József: Mást várnak tőlem az emberek

Pataki József 2021.10.18.
Október 28-án indul a mozikban Demian József Éjjeli őrjárat című filmje, melynek ő volt az írója, rendezője és operatőre is. Az alkotó nevéhez olyan filmek fűződnek, mint a Nunta de piatra vagy a Melbo...

Anton Lachky: Nincs recept arra, hogyan lehet a testünkkel elmesélni egy történetet

Pataki József 2021.10.11.
A világhírű táncos-koreográfus a Bunker című új, formabontó filmjének munkálatairól mesélt a Pepitának, ami szlovak-magyar-cseh koprodukcióban készült, a Pusztai Ferenc vezette KMH Film...