Kerkay Rita: Nem kell, hogy az emberrel minden megtörténjen ahhoz, hogy színész legyen

Pepita Magazin 2022.07.29. A rendező

Kerkay Rita: Nem kell, hogy az emberrel minden megtörténjen ahhoz, hogy színész legyen

Mikor megkérdeztem tőle, miért lett rendező, azonnal rávágta, hogy ő nem az. Ő színésznő. A székesfehérvári Vörösmarty Színház művésze. Olyan színésznő, aki rendez is. Úgy tűnik folyamatosan. Sokoldalúságát, a mélyben gyökerező gondolatiságát mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy Göncz Árpád Mérleg című darabját augusztus 3-án mutatják be a Csokonai Művelődési és Rendezvény Házban, melynek rendezője: Kerkay Rita.

csanyi cikk

– Göncz Árpád drámájának hajdani szerelmeseit, - akiket a történelem viharai évtizedekre elsodortak egymástól, - Varga Mária és Zsótér Sándor alakítják, ez egy kétszereplős darab. Miért tetszett meg neked?

– Akik kiválasztották – Gerlits Réka és Mészáros Piroska a Terminál Workhouse művészeti és produkciós vezetői és Boronkay Soma az előadás dramaturgja, - fontosnak érezték a történet aktualitását és erősnek azt a magánéleti szálat, amely meghatározza a művet. Amikor elkezdtem foglalkozni a darabbal a nyelvezete ragadott meg leginkább, a töredezettsége. Nem könnyű olvasni. Eleinte bosszantott, hogy nem értem a szöveget. Aztán rájöttem, hogy a szerző ezzel az írástechnikával jellemzi a szereplők beszédmódját. Vagyis inkább a hallgatásukat. Egy olyan országban, ahol, ha suttog is ver.  Megismerünk két teljesen különböző embert, álláspontot, teljesen eltérő élettörténeteket és a legnehezebbet, hogy abból mennyit mernek megosztani egymással.

– Ez ennyire nehéz lenne?

– Persze. Nagyon nehéz felvállalni egy másik embert. Illetve magunkat egy másik ember bizalmában tudni, elhelyezni, egy életre szóló feladat.

– Ez a lélek bugyraiban játszódhat…

– Valóban, a női karakter mondja is, hogy sorsmérgezése van. Saját családjának terheit, a transzgenerációs traumáit, az apja elvesztését a holokauszt során, sem tudja cipelni, feldolgozni, nemhogy egy másik ember sorsát. Szerette volna, ha végre az ő sorsát vállalja fel valaki.

– Amikor két ember találkozik és hozzák a maguk történetét, az érzelem mélyül, akkor a másik nélkül korábban megélt érzelmek ebben az új szituációban felerősödnek, más megvilágításba kerülnek. Ez a szituáció valamilyen formában megjelenik a darabban?

– Érdekes, mert Zsótér Sándorral, a férfi főszereplővel beszéltünk éppen erről. Sokszor az ember egy másik ember által ismeri fel azt, hogy amiben élt addig, az mekkora érték. Az által, hogy egy másik ember előtt beszélünk a hétköznapinak vélt dolgairól, idegen szemmel tudunk rácsodálkozni azok valós értékeire. Amikor a férfi magánéletéről, házasságáról beszélnek, a nő azt mondja: Azért vetted el a hétköznapjaidat, mert neked ünnepre már nincs szükséged. Elsőre úgy tűnhet, hogy ez egy minősítés. Épp ellenkezőleg, az ember igazán a hétköznapjaival tud együtt élni. A legtöbbünk talán ezért vágyik inkább az állandóságra, mint a rendkívülire. Holott a rendkívüliben van egyfajta izgalom is, a félelem mellett.

– Miben különbözik a Mérleg férfija a nőtől?

– Varga Mária, női karaktere egészen speciálisan tud beszélni saját magáról, kegyetlen őszinteséggel. Olvasva csábított arra a szöveg, hogy azt higgyem, hogy számonkérő típus, pedig nem az, csak teljesen könyörtelen saját magával szemben. Zsótér Sándor az egyik próbán azt mondta, hogy minden szembesítés akkor érdekes, amikor dupla tét van. Hisz attól is tart az ember, hogy milyen választ kap, ugyanakkor hajtja a kíváncsiság. Én úgy gondolom, semmi nem lehet annál rosszabb, mint amit önmagáról gondol az ember. A férfi karakter pedig éppen mindent önmagába folyt. Egyfajta szorongásból adódóan képtelen kimondani olykor fontos dolgokat.

– Díszletszegény darab, ami viszont a színpadon van, az nagy jelentőséggel bír.

– Követtük azt az irányt, amit Göncz Árpád leírt. Van egy körfüggöny, egy dívány, egy padlóváza, egy asztal és a nippek. Ők jelenítik meg az összes szereplőt, akikre utalnak, de nem jelennek meg a darabban. A darab elején van egy instrukció a térre vonatkozóan, ami nagyon megtetszett: Csak annyi kellék lehet a térben, amit a darabban konkrétan használnak a színészek. Nem sok tárgy van, mégsem tartom díszletszegénynek az előadást. A tárgyakon keresztül kezdtem kapcsolódni a darabhoz. Nagymamám nippjeit hoztam el és eszembe jutott, amikor gyerekként álltam a vitrin előtt, miközben azon gondolkoztam, hogy miért pont úgy állnak egymás mellett a porcelánfigurák, ahogy. És elindult a fejemben egy történet, jeleneteket találtam ki, mit mondanának, mit játszanának és, ha más sorrendben lennének, akkor mi történne. Volt ilyen vágyam és egyszer csak jött ez a darab…

(fotó: Gordon Eszter)

– Mivé fejlődik ennek a két embernek a kapcsolata?

– Két teljesen más nézőpontból és attitűdből eljutnak arra a pontra, hogy megtanulják elfogadni egymást és akceptálni, amit a másik képvisel. Ennek a darabnak annyi a cselekménye, hogy két ember találkozik több, mint 20 év után és együtt töltenek majdnem annyi órát, amennyit a közönség is lát. Azért nehéz beszélni erről, mert ez az ő szellemi párbajuk, amely nem vita, hanem egy spirálisan egyre mélyülő utazás egymásban és önmagukban.

– Mennyire volt nehéz a darab történelmi hátterét bemutatni?

– A történelmi hátteret a szöveg nyelvezete rekonstruálja, az elhallgatás, a félmondatok. Mi ezeket igyekeztünk kibontani és a stilizált eszközhasználattal láthatóvá tenni. Mi sem tudjuk igazán, hogy most éppen miben is élünk. És az, hogy amiben most élünk, milyen módon hat a magánéletünkre, no, azt végképp nehéz lenne megjósolni. Egyébként a darab érdekes kérdése, hogy az az adott történelmi helyzet, amiben élünk, vajon mennyiben befolyásolja privát döntéseinket.

– Menni vagy maradni?

– Igen, de egy kapcsolatba beleállni, legalább annyira nagy feladat, mint eldönteni azt, hogy elhagyom-e az országot, vagy nem.  Az adott ember képzelettartományába, neveltetésébe, különböző lépések férnek bele. Valaki megtud barátkozni az ismeretlennel, valaki nem.

– Miért ajánlanád a mai fiataloknak, hogy nézzék meg ezt a darabot?

– Mert rettentően hozzá vannak szokva a fordulatokhoz és vágynak a mozgalmasságra. Ez meg attól érdekes, mert nincsenek benne sem látványos trükkök, sem mozgalmas jelenetek, mégis humoros, és nagyon fordulatos, csak másképp. Két ember - két fantasztikus színész - be van zárva és beszélgetnek, a cselekmény pedig bennük történik, szembe néznek magukkal és egymással, amit mindenkinek meg kellene tennie, ez egyfajta lenyűgöző önismereti utazás.

– Miért lettél rendező?

– Nem lettem. Színésznő vagyok. A rendezés nem volt vágyam, hanem csak úgy jött. Vannak szerencsés véletlenek. Az első rendezésemre a színház vezetése kért fel, ez volt az Odaadó hívetek, Surik, majd a következő évben Csukás István Diótörőcskéjét rendezhettem meg. Nem tanultam rendezni, tehát nem kötődöm hozzá és nem akarok megfeleni senkinek. Talán éppen ez érdekel benne. Nagyon jó benne lenni, teljesen leszív, másfajta odafigyelést igényel és óriási felelősség. Éppen ezáltal rengeteget tanultam és sokkal inkább megértem, hogy egy rendező mennyi mindenen megy keresztül. Színészként teljesen más nézőpontból láttam a dolgokat. Azóta sokkal nagyobb bennem az empátia és színészként is sokkal türelmesebb lettem. E munka során Varga Máriától és Zsótér Sándortól rengeteget tanultam színészként, hogy lehet ennyire bátran, szabadon próbálni. Mindig is lenyűgözött, ahogyan a színházról gondolkodnak, nagyon boldog vagyok, hogy együtt dolgozhatok velük. Akár az alkotótársaimmal, hisz rengeteg ötlet jött a dramaturgtól Boronkay Somától, a zeneszerzőtől Matkó Tamástól, és a rendezőasszisztenstől Tusor Reginától. Ez egy erős közösségi munka, közös alkotói folyamat, hisz ebbe a munkába mindenki bekapcsolta a saját élményanyagát.

– Miért választottad ezt a pályát?

– Rettenetesen szorongtam, nemcsak most, korábban is, ezért úgy gondoltam, ha nagyobb terhelésnek teszem ki magam, és ha a félelmeimmel szembe tudok nézni, akkor tovább léphetek. A szövegek nagyon érdekeltek. A hittudományi karon találkoztam az Ebed Jahve dalokkal, amelyeknek a szövegét elemeztük. Ekkor kezdett érdekelni, hogy egy szövegnek milyen mögöttes története lehet és milyen rétegekből áll össze. Ezért jelentkeztem a Színház- és Filmművészeti Egyetemre, ahol Zsámbéki Gábor és Zsótér Sándor osztályba jártam. Nem voltak terveim, csak benn akartam maradni és tanulni.

– Benn maradtál, sőt az egyetem után a Székesfehérvár Színház szerződtetett és azóta is ott játszol. Érzékenységed közismert.

– Érdekes, hogy a színészetben nem csak a sokféle karakter eljátszásának lehetőségét érzem fontosnak, hanem egyrészt azt a fajta mélységet, amely segít a szerepek által felismerni magunkban egyes tulajdonságokat, másrészt az esélyt arra, hogy kellő fantáziával miként lehet beleképzelni magunkat egyes szituációkba.

(Fotó: Molnár Artúr)

– És ez elég?

– Nem kell, hogy az emberrel minden megtörténjen ahhoz, hogy színész legyen. Viszont képzelőerő mindenképpen szükséges.

– A Mérleg kapcsán mit fedeztél fel magadban?

– A férfi karakter nagyon sok aspektusában hasonlít hozzám. A szorongás, a múltba kapaszkodás, az hogy az ember a régmúltból táplálkozva próbál meg választ keresni a jelenben hozott döntéseire. A női karakterben pedig nagyon vonzó, hogy mindenféle érdek nélkül tud egyenesen fogalmazni. Nincs benne bántás, manipuláció, egyszerűen csak azt mondja, amit gondol. És vállalja.

– Drámát, vígjátékot, zenés játékot, musicalt, sorsjátékot, pszichodrámát, tragikomédiát, operettet, dokumentumfilmet vagy akciófilmet rendeznél legszívesebben?

– Engem minden érdekel, ami színház. Ősztől Bagó Bertalan rendezésében William Shakespeare Julius Caesarjában Portiát fogom majd játszani. És még előttem áll Ulickaja, Unokám, Benjámin című darabjának megrendezése, amit nagyon várok. De ha választanom kell, talán a mese áll hozzám legközelebb! Azért szeretem, mert ebben a varázslatos műfajban gazdagon lehet az eszközöket használni, mind vizuálisan, mind zeneileg. Talán ezért vagyok szerelmes a mesékbe.

Göncz Árpád Mérleg című drámáját augusztus 3-án mutatják be a Csokonai Művelődési és Rendezvény Házban, a néhai köztársasági elnök beiktatásának évfordulóján, ezzel tisztelegve a 100 éve született volt köztársasági elnök és író emléke előtt.

Írta: Tarnócai Éva

(Borítókép: Torma Sándor)

További cikkek

Reklám

Merk IT 2 - Cikkajánló utáni
Merk IT 3 - Cikkajánló utáni
Merk IT 4 - Cikkajánló utáni
Merk IT 1 - Cikkajánló utáni

Napi téma

Már forog A helység kalapácsa című tévéfilm

Pepita Magazin 2022.08.18.
Javában zajlik A helység kalapácsa című tévéfilm forgatása Dombrovszky Linda rendezésében. Petőfi Sándor azonos című komikus eposzának adaptációját a tervek szerint jövő januárban...

Több mint 150 programmal várja a látogatókat a Vidor Fesztivál Nyíregyházán

Pepita Magazin 2022.08.17.
Több mint 150 programmal várja a látogatókat a 21. Vidor Fesztivál Nyíregyházán augusztus 26. és szeptember 3. között - közölték a szervezők az MTI-vel kedden.

Ismét megrendezik a Szigetköz legnagyobb összművészeti fesztiválját

Pepita Magazin 2022.08.17.
Öt helyszínen, négy színpadon mintegy húsz produkcióval várják a látogatókat augusztus 19-én és 20-án Mosonmagyaróvár történelmi belvárosában, a Szigetköz legnagyobb ...

Járt ösvény

Bajomi Nagy György: A színészek sosem nőnek fel igazán

Pepita Magazin 2022.08.12.
A Tűzvonalban című tévésorozat szereplőjeként óriási népszerűségre tett szert a Jászai Mari-díjas Bajomi Nagy György. A Jordán Tamás igazgatta szombathelyi színháznak  11 évig volt ...

Balázsovits Lajos: Magyar színpadon akarok magyar színész lenni

Pepita Magazin 2022.07.06.
Balázsovits Lajos a Nemzet Színésze! 1946-ban született Nagykanizsán. 1969-ben szerzett diplomát a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. Ugyanabban az évben csatlakozott a Madách Színház társulat&a...

Balogh Bodor Attila: A színésznek a teste, a memóriája, a szellemisége, a személyisége, a hangja az eszköze.

Pepita Magazin 2022.06.23.
A groteszk filozófiát és érzelmes emberi minőséget hordozó főeunuchot játssza, voltaképp egyetlen kellékkel, valami ékszerfélével s ennek gyűrögetésével, hajigálásával, keze...
MBVK 1 - Kategóriák között
MBVK 4 - Kategóriák között
MBVK 3 - Kategóriák között

Hangadó

Szilágyi Tibor: Óvom a hangom minőségét, a hangszeremet, ahogy egy muzsikus a hegedűjét

Pepita Magazin 2022.04.27.
Szilágyi Tibor már fiatal színészként jól keresett a szinkronizálással. Messze zengő, férfiasan öblös, igencsak karakteres hangja, ma is keresett „portéka”. Úgy gondolja, a szinkronizálá...

Csankó Zoltán: Nem túl akarok lenni rajta, hanem jól szeretném megcsinálni

Pepita Magazin 2022.03.29.
Csankó Zoltán a legkeresettebb szinkronhangok viadalában idén a második, tavaly az első lett. Bámulatosan el tudja változtatni a hangját, egészen különböző karaktereket tud megformálni vele. Például ...

Bercsényi Péter: A színpadon azt éreztem, tilos hibázni

Pataki József 2021.11.04.
Közel egy évre eltűnt a népszerű színész, dacára annak, hogy számos, nagysikerű előadásban láthatta a közönség az utóbbi több mint 15 évben. A váltás okairól és a jöv...

Kritika

Pásztor Erzsi nekiszabadul – A nevetőizmok csúcsra járatása

Pepita Magazin 2022.07.27.
Pásztor Erzsi örökifjú közönségkedvenc sokad virágzását éli. Sztár. Szeptemberben lesz 86 éves, de változatlanul rendszeresen játszik. Az egyik interjút adja a másik után. Bám...

Presser kavalkád – Egy naggyá lett ember

Pepita Magazin 2022.07.07.
Presser Gábor régi és „fiatalabb” dalai egyaránt élnek, virulnak, hatnak. Huszonegy is elhangzik belőlük az Egyedül nem megy előadásában a 6SZÍN-ben. Hét színész „megmártózik&rdqu...

Illetéktelen behatoló – A tűz és víz egymásra találása

Pepita Magazin 2022.06.30.
Schneider Zoltán és Nagy-Kálózy Eszter jutalomjátéka a Behavazva előadása. Két fölöttébb ellentétes karakterű ember, a mackós, az örök magányos, a hallgatag agglegény és az impulz&...
MBVK 1 - Kategóriák között
MBVK 2 - Kategóriák között
MBVK 5 - Kategóriák között

A tanár

Földessy Margit: Nem vagyok jó alattvaló

Pepita Magazin 2022.07.30.
Földessy Margit túl közel engedi magához a gyerekeket, nincs távolságtartás, és nincs benne semmi tanáros. Miközben az általa harminckilencedik éve vezetett Földessy Margit Színjáték és Dr&...

„A Színművészeti különleges ékkő volt” – Hegedűs D. Géza a tanításról

Pepita Magazin 2022.05.16.
A Színház- és Filmművészeti Egyetemmel szemben elhangzott vádak, pedagógiai, szakmai szempontból értelmezhetetlen, üres, fedezetlen szavak voltak, mondja Hegedűs D. Géza, Kossuth-díjas színész, rendező, oszt&...

Szinetár Miklós: Miért kellett mindent összetörni?

Pepita Magazin 2022.03.30.
Szinetár Miklós szerint, - aki 51 évig tanított a Színművészetin, - az egyetemet renoválás helyett „felgyújtották”, megspékelve baromságokkal. Az egyik ilyen rossz döntés, hogy megszünte...

Legendák

Bíró Eszter 45 – Alkotóereje teljében van

Pepita Magazin 2022.07.21.
Bíró Eszter ma 45 éves. 17 esztendősen robbant be a magyar színházi köztudatba. Válogatáson kapta meg a Miss Saigon címszerepét. Ráadásul a jogtulajdonos kikötötte, hogy a Szegedi Szabadtéri Já...

Kováts Adél 60 – Az egyik fénykorában van

Pepita Magazin 2022.06.16.
Gyönyörű volt, és most is szép a 60 éves nagy színész, Kováts Adél. Nem véletlenül osztották rá Júlia szerepét a Nemzeti Színházban. Bele lehetett szeretni rendesen. Megvolt hozz&aa...

25 éve halt meg Kibédi Ervin – Rövid jelenetekben volt nagy

Pepita Magazin 2022.05.05.
„Én nem hiszem, hogy normális vagyok” – énekelte Kibédi Ervin egy kupléban, és ebből a fanyar előadói stílusa, az eleve fancsali ábrázata miatt, amit a színpadon még el is túlzott, hatalmas...
MBVK 1 - Kategóriák között
MBVK 5 - Kategóriák között
MBVK 2 - Kategóriák között

A rendező

Kerkay Rita: Nem kell, hogy az emberrel minden megtörténjen ahhoz, hogy színész legyen

Pepita Magazin 2022.07.29.
Mikor megkérdeztem tőle, miért lett rendező, azonnal rávágta, hogy ő nem az. Ő színésznő. A székesfehérvári Vörösmarty Színház művésze. Olyan színésznő, aki rendez is. Úgy tűnik...

Hargitai Iván: Óriási adománya a földi kultúrának, hogy létezik a színház!

Pepita Magazin 2022.06.21.
Megrendezte a Kartonpapát, ezt a groteszk, imádnivalóan drámai, vagy talán cinikusan tragikomikus történetet arról, hogy képesek vagyunk-e illetve készen állunk-e élni szabadon, miután szinte egész &eacut...

Hoffer Károly: Mindannyiunkban ott van a késztetés, hogy újra és újra leképezzük saját magunkat és legyen egy halhatatlan lenyomatunk

Pepita Magazin 2022.05.28.
Úgy teremtett új nyelvet a báb világában a Junior Prima–díjas Hoffer Károly, hogy közben a legnagyobb tisztelettel adózik a hagyományoknak. És nemcsak játszik, hanem zenél, rendez, tervez, alkot, figyel, k...

A jövő nagyjai

Kovács Virág: Hatalmas terheket sikerült a színpadon hagynom

Pepita Magazin 2022.08.01.
Kovács Virág zenészcsaládból származik, édesapja, nővére és húga is zenével foglalkoznak, ám ő igazi lázadó, középső gyermekként mégis inkább a színésze...

Balázs Barbara: Játszani szeretek. Minél többet, minél többfélét

Pepita Magazin 2022.07.25.
Hargitai Iván nagyon erős Szutyok-rendezését, amolyan egy levegővel néztem végig. Ott láttam Balázs Barbarát. A túl rendes, szerető kis feleség unalmából szinte észrevétlenül magával vitt...

Nagy Johanna: Szerencsésnek és áldottnak gondolom magam, amiért ennyi lehetőséget kaptam a sorstól

Pepita Magazin 2022.06.27.
A gyönyörű színésznő, Nagy Johanna 2017-ben került ki a Kaposvári Egyetem Színész szakáról, ahonnan előbb Győrben, majd Zalaegerszegen kamatoztatta kivételes tehetségét a színészethez. Femme fatale...
MBVK 1 - Kategóriák között
MBVK 3 - Kategóriák között
MBVK 2 - Kategóriák között

"A zene az kell..."

Széles Flóra: Az álmokat kitartóan folytatni kell!

Pepita Magazin 2022.07.14.
A Jakyll és Hyde-ban Emma szerepében énekelt, a komoly énektechnikai és szakmai tudást igénylő érzelmileg telített dalbetétei lenyűgözőek, ám ez a rendkívüli hang még kicsit beelőzi az egyé...

Kádár Szabolcs János: Az önkontroll és tudatosság mellé sikerült végre bekapcsolni az ösztönöket is

Pepita Magazin 2022.06.15.
Megérintő előadásmód, nagyívű hang. Akár egy hangszer. Önfeledten játszik rajta. Azóta gondolkodom, hogy mi az, ami miatt ennyire izgalmasak Kádár Szabolcs János karakterei? Inkább vele próbáltam megfe...

Kónya Merlin Renáta: Nem érkeztem meg sehova, de jó úton vagyok

Pepita Magazin 2022.05.19.
A bűbájos, tehetséges fiatal színésznő, Kónya Merlin Renáta utolsó generációs jugoszláv, szabadkai születésű, vajdasági lány. Négyszer született újjá előttem, először N...

Emlékek

Viczián Ottó: Nincs olyan szerepem, amit félgőzzel csinálnék

Pepita Magazin 2022.04.30.
A Jászai Mari-díjas színművész 1996-ban kezdte pályafutását. Ahogy kikerült a Színház- és Filmművészeti Egyetem falai közül, Fegyka szerepében találta magát, a Kerényi-fél...

Piroch Gábor: Rám angyalok vigyáztak

Pataki József 2022.01.31.
A legnagyobb hollywoodi filmekbe dolgozta be magát kaszkadőrként. Verekedett Az emlékmásban, ő hajtotta Julius Caesar szekerét a Kleopátrában, szőrén lovagolt Anthony Hopkins lován a Thorban, neki húzott be Bud Spencer, a Vil&a...
MBVK 5 - Kategóriák között
MBVK 1 - Kategóriák között
MBVK 3 - Kategóriák között

Felvétel

Lábodi Ádám: Sokszor el tudom felejteni, hogy dolgozom

Pepita Magazin 2022.06.28.
A Portugál című darab házasságból menekült Bece szerepére igen jó döntés volt választani Lábodi Ádámot, aki nagyon felépítette az otthonról elvágyódó, újat ...

Márkus Luca: Lehet, hogy rossz korba születtem

Pepita Magazin 2022.05.23.
Egy fiatal csapat felnőtté válásáról szól a sorozat a 80-as évek Magyarországán. Ez A besúgó, az HBO Max első, saját ötletből készült magyar sorozata. Márkus Luca (Panka), a most fiatal sz&...

Sőth Sándor: Néha igenis jó leülni barátokkal a világfájdalomról beszélgetni

Pepita Magazin 2022.04.09.
Filmes pályája 17 évesen színészként indult, ő volt a Megáll az idő Pierje, aki magyar élményanyagból táplálkozva végül rendező lett Németországban, majd producerként összehoz...