Hoffer Károly: Mindannyiunkban ott van a késztetés, hogy újra és újra leképezzük saját magunkat és legyen egy halhatatlan lenyomatunk

Pepita Magazin 2022.05.28. A rendező

Hoffer Károly: Mindannyiunkban ott van a késztetés, hogy újra és újra leképezzük saját magunkat és legyen egy halhatatlan lenyomatunk

Úgy teremtett új nyelvet a báb világában a Junior Prima–díjas Hoffer Károly, hogy közben a legnagyobb tisztelettel adózik a hagyományoknak. És nemcsak játszik, hanem zenél, rendez, tervez, alkot, figyel, kommunikál, tájékozódik és folyamatosan fejlődik. Legutóbbi tervezése a Frankensteinben egy hatalmas Kreatúra. Döbbenetes, lenyűgöző, egyedi ötlet és alkotás, akár az életre keltett báb maga...

Poggyasz - Cikk közben

– Miért éppen Bábszínház?

– Nem gondoltam volna, hogy a Budapest Bábszínház lesz a munkahelyem, hisz a gimiben latinból érettségiztem, az orvosira készültem. Sokat rajzoltam, egy vonósnégyesben voltam első hegedűs, de foglalkoztam népzenével is. Mivel egyiket sem sikerült elengednem, a tanárképző főiskolára kerültem, ahol tanító és rajz szakon végeztem. Volt egy vizuális kommunikáció tanárom, Kocsis Zsolt, akivel fél évig bábbal foglalkoztunk. Olyan elementárisan hatott rám ez a sok mindent integráló művészeti ág, hogy hatalmas szerelem lett belőle. Jelen van benne a képzőművészet, a zene, az irodalom, az anatómia, a pszichológia, a filozófia, a természettudomány, a tánc, melyekből összeáll egy mikrouniverzum a színpadon. Diploma után egyre inkább éreztem, hogy az érdeklődésem a színház irányába tolódik. A Kolibri Színház Stúdiójából felvételiztem a Színház- és Filmművészeti Egyetem színművész szakára, bábszínész specializációra. A Budapest Bábszínház társulatához csatlakozva 2013-tól elsősorban színészi feladatokat kaptam, de amint komplexitásában gondolkodhattam valamiről, sokkal komfortosabban éreztem magam. Tervezőként, rendezőként látom, hogyan épül fel az egész darab, hol vannak a dramaturgiai fordulópontok, milyen zene illik milyen pillanathoz, milyen hang, milyen képi megoldás, absztrakció segíti a darabot.

– Ha a színházra gondolsz, akkor azonnal a bábhoz kapcsolod ezt a létezési formát?

– Igen! Biztos, hogy van egy pszichés vetülete is, hisz az ember egy közvetítő tárgyon keresztül kommunikál. Az elmúlt évtizedekben lezajlott egy paradigmaváltás a bábszínházakban és túl azon, hogy a színház tiszteli a hagyományokat és fontosnak tartjuk, hogy szülessen homogén bábszínházi előadás, pl. paravános játék, egyre több a heterogén bábszínházi előadás. A heterogén bábszínházban a színészek szerves részei egy adott jelenetnek. A báb és az ember egyszerre van jelen a színpadon. Ebben az esetben az is előfordulhat, hogy két bábot látunk, majd a két mozgató a bábok feje felett összenéz, beszélnek, majd „visszabújnak” a figurák mögé és folytatódik a jelenet. A közös színpadi jelenlét erős és izgalmas lehetőség még több jelentésréteg kibontására. 

– Van  gondolkodásbeli, látható változás a színpadon a tíz évvel ezelőtti trendekkel  szemben?

– Az, hogy a gyerekeknek szóló darabokra asszociál sok ember a bábszínházzal kapcsolatban, talán a 70-es évek hagyatéka.  Ha visszanézünk a több ezer éves gyökereire ennek a műfajnak, kiderül, hogy ez alapvetően egy felnőtteknek szóló műfaj volt. Ezzel együtt mindegyik korosztálynak nagy elhivatottsággal játszunk. Sok kisgyermek itt találkozik először egy-egy klasszikus mesével, ezért nemcsak fejlődéslélektani szempontból kell megfelelnünk az adott korosztály kívánalmainak, hanem a képi megoldásokat is úgy kell megkomponálnunk, hogy a korosztály absztrakciós szintjének megfeleljen.

– Mennyiben más egy bábelőadás próbafolyamata?

– A próbafolyamat is speciális. A bábművésznek össze kell ismerkednie a figurájával. A báb elsődleges formanyelve a mozgás, hisz egy mimikával nem rendelkező test csak mozgatása révén tud érzelmet kifejezni. Sokan úgy vélik, hogy a báb többre képes, mint az ember, és ez így is van. De leginkább arra képes, amire megálmodták, megtervezték. Van olyan figura, amit egyetlenegy trükk végrehajtására használunk és van, amelynek egészen széles skálán kell tudni mozogni. Szilágyi Bálint rendező például arra kért minket, hogy készítsünk egy olyan marionett figurát az egyik előadásához, amely képes egy pillanat alatt megfiatalodni. A nagy trükkön két hónapig dolgoztunk Raffai Péter kollegámmal.  Egy úgynevezett “átfordulós” marionettet készítettünk, melynek az volt a lényege, hogy az idős és a fiatal test derékban összekapcsolódik, és a kabát takarásának köszönhetően a 180 fokos fordulást követően azonnal átváltozik. Tudjuk, hogy ilyen a valóságban nincs, a báb mégis képes erre. Az ilyen pillanatok miatt elképesztően vonzó a bábszínház.

– Van kedvenc tervezése?

– Mindig az éppen aktuális. Legutóbb Keresztes Tamás rendezte Frankenstein-nek voltam a báb- és jelmeztervezője. Ebben a munkában az volt a kihívás, hogy egy 2 méter 40 centiméteres kreatúrát kellett létrehozni, amit hárman mozdítanak, de nem akárhogyan. A két oldalsó mozgató embernek a fejére van szerelve egy-egy vállizom, és ahhoz csatlakozik egy-egy felkar, az alkarba pedig a saját kezükkel tudnak benyúlni és mint egy billentyűs hangszeren játszva, a billentyűk lenyomásával mozdulnak meg az ujjak az óriási kézfejen. Ehhez tartozik még egy órási fej, amely még pislogni is tud. A három színművész - Teszárek Csaba, Bartha Bendegúz és L. Nagy Attila - úgy működteti ezt az óriási bábot, hogy tényleg muszáj együtt venniük a levegőt.

– Technikailag mennyiben változott a színpad?

– Nyilván az, hogy egy heterogén bábszínházi előadás alatt az élő szereplők és a bábok egyszerre vannak jelen a színpadon, megköveteli, hogy a korábbiakhoz képest több színpadtechnikával dolgozzunk. A hidraulikus süllyesztő rendszertől a zsinórpadláson található függesztő rudakig, tréger-sorokig minden tud mozogni, változni, alakulni. Tíz éve is működött már ez, csak annyi változott, hogy ma már nem vagyunk kötve a paravánhoz. Anyaghasználatban is folyamatosan kísérletezünk. Elképesztő hagyománya van a házban a bábkészítésnek. Van egy szobrász-festő műhelyünk, egy mechanikai műhelyünk és egy bábkészítő műhelyünk. Újra és újra jönnek a kihívások. A Holle anyó előadásunkba például egy magas hidas marionett-rendszert terveztem. Az egyik jelenetben az volt a rendező kérése, hogy amikor az egyik figura betol egy fagylaltos kocsit, a bábgyerekek szaladjanak oda, vegyék el a fagyit, majd rohanjanak tovább. Ez nem egyszerű egy marionett színpadon, ennek a 15 másodperces jelenetnek a kigyakorlása 2-3 héten keresztül folyt. A mozgató másfél méter hosszú zsinórok segítségével “horgássza ki” a fagyit a kelléken elhelyezett kis fém kampó segítségével – mindezt zenére. 

– A zenei műveltségedet, képzettségedet mi módon tudod hasznosítani?

– Míg a doktori iskolába jártam, az foglalkoztatott, hogy az alkalmazott zene mennyiben más a bábszínházban, mint a prózai színházban. A bábszínész a hangszínével és intenzitásával tud nagyon sok jelentést megteremteni. Alapszabály, ha a bábbal egyszerre vagyunk a színpadon, akkor a tekintetünk reflektorként működik, és ha én a bábot nézem, akkor a néző is azt fogja nézni. Abban a pillnatban, ha én felnézek rád, akkor pedig engem fogsz nézni, mert az én mimikám erősebb, mint a bábé. Viszont a hangommal meg tudom teremteni a báb dühét, örömét, magányát, ugyanakkor mindez az én arcomon nem látszódhat, hisz akkor elvonom a figyelmet a figuráról. Itt jön be az alkalmazott zene fontossága. Azt az érzelmi töltetet, a belső feszültséget, amit a jelenet hordoz, a zene teszi élményként mögé, pótol emocionálisan. Nagyon fontos, hogy mindig az adott korosztálynak megfelelő zenét találjunk, ami tökéletesen tud szervesülni abba a képi világba, amit felteszünk a színpadra. Az a legizgalmasabb, amikor olyan szintre emelkedik egy-egy zenei egység, hogy képeket teremt a fejemben és valójában így születik meg az élmény. Első rendezésem a Semmi volt. Ebben az előadásban a színészeinkből összeállt színészzenekar játszik. Kevés lehetőségük van ilyen formációban együtt zenélni. Hihetetlen energiák szabadulnak fel. Ez a zenei egység át tudott hangszerelni érzelmileg bizonyos képi információkat. Az egyre erősödő dobszóló utolsó leütése utáni dermedt csöndben érezzük meg, hogy mi is történt tulajdonképpen a látott jelenetben. A zene nagyon-nagyon fontos....

– És még mitől különleges a bábszínház?

– Hogy működteti a nézői fantáziát. Ettől csodálatos ez a műfaj. Ahogy a Frankenstein esetében is, külön van két nagy kar, két nagy láb, meg a fej, mégis hisszük, hogy ez egy nagy test, mert együtt mozdulnak. Látom azt a három embert, aki mozgatja, mégis valahogy összeáll a fejemben az óriás.

– És hol vannak azok a bábművészek, akik még a paravános előadások misszióját követik?

– Az idősebb kollégák még nagyon erősen hittek a titokszínházban. Talán sok kollégának nehéz volt elfogadni, hogy színész is van színpadon. Mások a nyugat-európai és mások az erős tradíciókra építkező távol-keleti bábszínházi trendek. És más a miénk, amely nagyon széles, színes. Jelenleg 13 intézményben folyik bábszínházi munka, és folyamatos a Színház- és Filmművészeti Egyetemen a bábrendező és bábszínész képzés. Jönnek a fiatalok és gondolnak merészeket, izgalmasabbnál izgalmasabb dolgokat látok, amely a műfaj határait is feszegetik. Hisz mindannyiunkban ott van a késztetés, hogy újra és újra leképezzük saját magunkat és legyen egy halhatatlan lenyomatunk...

Írta: Tarnócai Éva

Fotók: Éltető Anna

További cikkek

Reklám

Merk IT 2 - Cikkajánló utáni
Merk IT 4 - Cikkajánló utáni
Merk IT 1 - Cikkajánló utáni
Merk IT 3 - Cikkajánló utáni

Napi téma

Hamarosan jön a Hadik film

Pepita Magazin 2023.02.07.
Március 9-én vetítik a mozik Szikora János Hadik című kalandfilmjét. A neves 18. századi hadvezér, a Berlint is elfoglaló Hadik András haditetteit feldolgozó film főszerepeiben Trill Zsolt, Molnár Áron, Szab...

Japánt idézi meg a Békéscsabai Jókai Színház új mesedarabja

Pepita Magazin 2023.02.06.
Február 14-én először Szentesen, a Tóth József Színház és Vígadó deszkáin elevenedik meg a Naplopó című japán népmese, Japánt idéző díszletekkel, jelmezekkel, zenével...

Óz, a varázsló - A klasszikus mese új köntösben a Kolibri színpadán

Pepita Magazin 2023.01.18.
Az idei évad első nagyszínpadi produkciójaként egy klasszikus mesét láthat új köntösben a Kolibri Színház közönsége; január 28-án, szombaton mutatják be az Óz, a varázsl&oacu...

Járt ösvény

Peremartoni Krisztina: A színészet nekem egy eszköz amivel megélhetem a saját szabadságomat

Pepita Magazin 2023.01.16.
Szenvedélyes világutazó, de leginkább a földdel bensőséges viszonyt ápoló kultúrákat szereti. Önkénteskedett Szumátrán egy orangután rehabilitációs központban, volt favág&o...

Újvári Zoltán: Valami felfalja az embert. Valami kényszer

Pepita Magazin 2022.12.20.
Pécsről eljött egy Janus Pannonius-díjjal, a következő évben megkapta a Jászai Mari-díjat, majd kamaraszínházi színészként elsőként, a legjobb férfialakítás díját is neki &iac...

Seress Zoltán: Ez olyan érzés, mint meztelenül úszni a tengerben…

Pepita Magazin 2022.11.24.
Első színháza volt a Vígszínház, két éve ismét itt játszik. Közben társulati tag volt Miskolcon, Nyíregyházán, Szegeden, Szolnokon és persze a Bárka Színházban, amelynek megsz...
MBVK 5 - Kategóriák között
MBVK 1 - Kategóriák között
MBVK 2 - Kategóriák között

Hangadó

Molnár Levente: Az improvizáció olyan közös nyelv, ami összeköt minket

Pepita Magazin 2023.02.02.
Molnár Levente gyerekkora óta, harminc éve szinkronizál. Hangját már a gyermekei is felismerik a mesefilmes karaktereknél épp úgy, ahogy a filmekben és reklámfilmekben is. Több mint tíz éve filmeket &eacu...

Penke Bence: Saját magamat is észreveszem néha a jelenetekben

Pepita Magazin 2022.12.28.
Penke Bence gyerekkora óta szinkronizál. Fiatal kora ellenére már 20 év tapasztalattal dolgozik a stúdiókban. Hangja összeforrt néhány emblematikus szitkom karakterével is. A színpadon imád rögtönö...

Szabó Máté: Szeretek nevettetni

Pepita Magazin 2022.11.30.
Szabó Máté már egészen kisgyerekként belekóstolt abba az élménybe, amit a színpadi létezés öröme nyújt. Ő maga szérumnak, szerelmi bájitalnak nevezi azt az adrenalinlöketet, amive...

Kritika

Ész, szív, bátorság – Gothár Péter karizmatikus Óz rendezése

Pepita Magazin 2023.01.31.
Sziporkázó humorral, megható momentumokkal, üde, friss játékossággal teli, az Óz, a varázsló előadása a Kolibri Színházban, Gothár Péter rendezésében. Sejthető volt, ha ő több...

Szín a színtelenségben – A Made in Hungária „újratöltve”

Pepita Magazin 2023.01.30.
Akár poros is lehetne a Made in Hungária, az egykori óriási siker felmelegítése, de nagyon nem az. Élettel teli, sodró lendületű előadás született ismét Fenyő Miklós dalaiból, élettörté...

Látszatélet – Magányos emberek a Kamrában

Pepita Magazin 2023.01.23.
Betódulunk a Magányos emberek szereplőinek házába. Nem zavar bennünket, hogy többen otthon vannak közülük. Végig bámuljuk a lakásukat, a vécétől a könyvespolc köteteiig.
MBVK 3 - Kategóriák között
MBVK 1 - Kategóriák között
MBVK 5 - Kategóriák között

A tanár

Meczner János: Volt tanítványom vitte tovább az osztályt

Pepita Magazin 2023.01.25.
Meczner János rendező, a Budapest Bábszínház korábbi igazgatója, kezdeményezte, hogy beinduljon a bábszakos képzés a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, amelyre amikor rákényszerí...

Nincs megfelelő követelményrendszer – Szakály György a táncképzésről

Pepita Magazin 2022.12.27.
„Már nem lehet azt mondani, hogy kövér vagy, kicsit le kellene fogyni, nem vagy elég ügyes”, mondja Szakály György, nemzetközi hírű, Kossuth-díjas táncos, a Magyar Táncművészeti Egyetem egykori rektora. ...

Fessük az ördögöt a falra! - Az agresszor logikája és lélektana

Pepita Magazin 2022.11.27.
Az életben nagyobb biztonságot ad, ha látjuk, hogy az agresszornak mi a logikája és a lélektana, mondja Vidovszky György, rendező, drámatanár. Sok olyan kemény produkciót állított színpadra, amiben erős...

Legendák

Jordán Tamás 80

Pepita Magazin 2023.01.15.
Jordán Tamás ma 80 éves. Kicsit lassabban mozog, mint régen, de megmaradt az egykori csillogó szemű, nagyot álmodni képes fantasztának, aki újabb és újabb dolgokat eszel ki, és amire esetleg más legyintene, h...

Húsz éve halt meg Schütz Ila

Pepita Magazin 2022.12.11.
Schütz Ilára, a karizmatikus színészre, ma 20 éve a fürdőkádjában találtak rá holtan, a gyomrában túladagolt gyógyszerekkel, a fürdővízben hajszárítóval. Máig nem tudni po...

Alföldi 55

Pepita Magazin 2022.11.22.
A ma 55 éves Alföldi Róbertet imádják és utálják. Valószínűleg sokkal többen vannak akik szeretik,  mint akik akár egyenesen gyűlölik. Az biztos, hogy tényező, és, hogy mindenki ismeri.
MBVK 1 - Kategóriák között
MBVK 2 - Kategóriák között
MBVK 5 - Kategóriák között

A rendező

Vaszkó Bence: Nem égettem fel magam mögött semmit

Pepita Magazin 2023.01.10.
A József Attila Színházból egy hatalmas isztiméri farmra repítette családját Vaszkó Bence színművész, aki nem sokkal előtte Anastasius volt A pápanőben. Három évvel korábban a nyíregyh&...

Puskás Tamás: Szellemek vannak mindaddig, amíg a szeretet hiányt szenved

Pepita Magazin 2022.12.14.
Nemrég olvastam egy interjút Esztergályos Károllyal, aki azt nyilatkozta, hogy szerinte az egész életművéből, egy Csehov kisregényből készült filmje, aminek történetesen az a színházigazgató volt ...

Gémes Antos: Nem kell ahhoz sanyarú sors, hogy küszködni tudjon az ember

Pepita Magazin 2022.11.08.
Fújd el a gyertyát, ami nem fog kialaludni, de úgy csináld, hogy ne hibának tűnjön, hanem gegnek. Oké. No, még egyszer. Jó, majd gondolkozunk még rajta – instruálta a Madagaszkár című musical prób...

A jövő nagyjai

Boldoghy Borbála: Jó, amikor megvan a csodapillanat

Pepita Magazin 2023.01.20.
Színész, előadó, tanár, aki 8 éves kora óta imádja az improvizációs műfajt. Egészen kicsi gyerekként olyan nagy nevek mellett játszhatott tévéfilmben, mint Margitai Ági, vagy Koltai Róbe...

Kopek Janka: Mindig egy új világba csöppenek

Pepita Magazin 2022.12.19.
Kopek Janka színésznő, műsorvezető, a Vígszínház társulatának tagja. Színpadi és filmes munkák mellett nemzetközi menedzsmenttel is foglalkozik. Nemrégiben cukrász végzettséget is szerzett. Vele...

Hartai Petra: A próbák alatt felfestődik egy élet

Pepita Magazin 2022.11.29.
Hartai Petra idén Junior Prima Díjat kapott színészi munkájának elismeréseként. Már nagyon fiatalon képernyőre került, gyerekműsorokban láthattuk, bár önironikusan ő úgy fogalmazott: „Akkor ...
MBVK 2 - Kategóriák között
MBVK 3 - Kategóriák között
MBVK 4 - Kategóriák között

"A zene az kell..."

Mester Dávid: A saját határaim állandó feszegetése természetes

Pepita Magazin 2023.01.26.
Azóta figyelem, mióta először meghallottam a Félkegyelműben, a Háború és békében majd a Liliomban a felcsendülő zenéjét. Nem megszokott, a nagy tudás mentén letér az útról és ...

Viktória grófnő Veszprémben

Pepita Magazin 2022.12.22.
Egy szórakoztató, mégis komoly drámai ívvel megkomponált Viktória előadást láthattunk a Veszprémi Petőfi Színházban, az igazgató, Oberfrank Pál Jászai Mari-díjas, Érdemes műv&eac...

Gaál Attila Csaba: Most nagy erővel, nagy tetteket tudok végrehajtani

Pepita Magazin 2022.11.21.
A Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem színész és rendező szakának hallgatója volt, ma a Veszprémi Petőfi Színház színművésze. A Nyitott ablak című előadásában nyújtott alak&iacu...

Emlékek

Szűcs Erzsi: A jó gyártásvezető legyen empatikus

Pepita Magazin 2022.10.29.
60 éve dolgozik a filmes szakmában. 1500 reklámfilmet készített, többek között a Malévnek, a Fabulonnak, a Nescafénak. Három napig együtt lehetett A.L. Webberrel, mert ők forgatták a dokumentumfilmet a világh&...

Viczián Ottó: Nincs olyan szerepem, amit félgőzzel csinálnék

Pepita Magazin 2022.04.30.
A Jászai Mari-díjas színművész 1996-ban kezdte pályafutását. Ahogy kikerült a Színház- és Filmművészeti Egyetem falai közül, Fegyka szerepében találta magát, a Kerényi-fél...

Piroch Gábor: Rám angyalok vigyáztak

Pataki József 2022.01.31.
A legnagyobb hollywoodi filmekbe dolgozta be magát kaszkadőrként. Verekedett Az emlékmásban, ő hajtotta Julius Caesar szekerét a Kleopátrában, szőrén lovagolt Anthony Hopkins lován a Thorban, neki húzott be Bud Spencer, a Vil&a...
MBVK 2 - Kategóriák között
MBVK 4 - Kategóriák között
MBVK 5 - Kategóriák között

Felvétel

Rujder Vivien: Tudatosan lemondtam a szerepálmaimról

Pepita Magazin 2023.01.24.
Hihetetlen kisugárzású hölgy, a pókerarcot csak akkor hozza, ha el kell játszania, egyébként minden érzelem tökéletesen leolvasható az arcáról. Rujder Vivien Junior Prima-díjas színész,...

Thuróczy Szabolcs: Ez a szakma eléget, miközben hamuvá válik az ember

Pepita Magazin 2022.12.16.
Nem sok jogi egyetemet végzett színészünk van, sőt olyan sem sok, aki ennyiszer megkapta a legjobb férfi alakítás díját, mint Thuróczy Szabolcs. Olyan színészünk meg végképp nem sok van, aki kar&aac...

Nari Nguyen: A múlthoz való ragaszkodás akkor jár tisztelettel, ha az az embert szolgálja

Pepita Magazin 2022.11.16.
A legszebb Európában élő vietnámi lánynak választották Berlinben 11 évvel ezelőtt Nari Nguyent. A szépségkirálynő ezúttal Az almafa virága címet viselő magyar-vietnámi romantikus film é...