Hargitai Iván: Óriási adománya a földi kultúrának, hogy létezik a színház!

Pepita Magazin 2022.06.21. A rendező

Hargitai Iván: Óriási adománya a földi kultúrának, hogy létezik a színház!

Megrendezte a Kartonpapát, ezt a groteszk, imádnivalóan drámai, vagy talán cinikusan tragikomikus történetet arról, hogy képesek vagyunk-e illetve készen állunk-e élni szabadon, miután szinte egész életünket behálózta egy erősebbnek vélt akarat? Hónapokig dübörgött bennem Hargitai Iván rendező által megrendezett Kartonpapa létjogosultsága. Aztán évek múlva megnéztem a Fame musicalt szintén a fehérvári színházban és sokoldalúsága annyira oldalba lökött, hogy a Szutyok rendezésén már meg sem lepődtem. Saját magának állít akadályokat, de magával visz bennünket a hátán, miközben csak pislogunk zseniálisan egyedi gondolatai előtt.

Poggyasz - Cikk közben

– Mennyiben más eszközöket használ, mikor tanít, mint amikor rendez?

– Azok a színészek, akikkel egy professzionális színházban dolgozok, természetesen gyakorlottabbak, hisz a saját színészi eszközeik sokkal inkább készen vannak. A Pesti Magyar Színiakadémiás tanulóimnak, akik éppen elvégezték a középiskolát, itt állnak a felnőttkor küszöbén és tele vannak zabolátlan érzésekkel, nagy ambíciókkal. Ők azért járnak ide, hogy felvegyék őket az egyetemre. Nyilván több segítségre van szükségük, mikor egy-egy gondolatot, vagy érzést kell megvalósítani. Éppen emiatt, a gyerekekkel való közös munkában van egyfajta tétnélküliség-érzésem, amitől sokkal önfeledtebbnek, kreatívabbnak érzem magam és felszabadít, hogy nem kell megfelelni a közönségnek. Az ember gátlástalanabbul mer kipróbálni mindenfajta izgalmas, teátrális eszközt. Próbálom ezt a könnyedséget, lazaságot megtartani a színházi munkámban, de időnként rajtakapom magam, hogy sokkal frissebb a gondolkodásom az iskolában.

– A tehetség ugyan nem függ össze a diplomával, mégis nagyon fontos...

– ... a tanítás, a tanulás. Valójában nagyon felhígult a szakmánk. Vannak kivételek, akiknek nincs ugyan diplomájuk, mégis páratlanul tehetségesek és fantasztikus szakmai pályát futottak, futnak be. Mégis fontos tanulni, hisz csak így lehet munkát kapni, ugyanis egy színháznak – törvénybe van iktatva – 75%-ban diplomás színészekkel kell dolgoznia. Tehát ezeknek a fiataloknak nagyon fontos, hogy komolyan készüljenek fel a felvételire. Két éve vagyok osztályfőnök, a koronavírus-járvány komolyan hátráltatta a közös munkát, mégis a 14 fiatalból már hatot felvettek és még nem fejeződtek be a felvételik. Ez komoly siker.

– A József Attila Színház megújult, új gondolatok, gondoskodás fémjelzi és művészeti igazgatója is lett, aki nem más, mint Ön!

– Amikor baj van egy színházban, mindig az igazgatót szidják. Ha pedig jól működik, akkor annak is az igazgató az oka, hisz döntések sorát kell meghoznia. Lehet, hogy kap javaslatokat, de azokból is neki kell szelektálnia. Szerintem ilyen fontos döntések sora volt az, hogy Nemcsák Károly igazgatónk leszerződtetett egy társulatot, és az igaz, hogy ezeknek a színészeknek nagy része eddig is ott dolgozott, de a mai felállás egy szervesebb kötődést jelent és egyfajta anyagi biztonságot is. Másrészt nagyon erőteljes fiatalítás zajlik. Legalább hat olyan fiatal került a színházhoz, akik tele vannak energiával. Kónya Merlin Renáta, Kulcsár Viktória, Horváth Csenge, Lukács Dániel, Lábodi Ádám és Fekete Gábor. Sok új erő. A másik fontos dolog az volt, hogy Nemcsák Károly megbízott bennem annyira, hogy leszerződtetett, mint művészeti vezetőt, amely státusz régóta nem volt a színházban. Bízunk abban, hogy a jelenlegi rettenetesen nehéz gazdasági helyzetben a József Attila Színház megkapja a felújításra szánt pénzt. Ezt nemcsak az épület érdemelné meg, hanem a társulat is, hiszen jelenleg Budapest technikailag egyik legrosszabb állapotú színháza a miénk. Szeretnénk, ha a mostani művelődési ház jellegétől eltérően a nézők nagy örömére a terveknek megfelelően egy XXI. századi modern színház lenne. Ahogy a szlogenünk sugallja: A kultúra kincstára a család színháza. Eddig is fontos volt, hogy minél ambiciózusabb rendezők dolgozzanak nálunk, viszont most ritka erős évad elé nézünk, hisz olyan rendezői gárda vonul fel, mint még soha: Kiss Csaba, Bagó Bertalan, Lengyel Ferenc, Guelmino Sándor és jómagam. Ezzel együtt a műsorpolitikánk is megújul, a Made is Hungária profi és szórakoztató könnyedségétől a Karamazov testvérekig sokfajta igényt kielégítünk. A cél egy népszínház létrehozása.

– Mi az, ami rendezői szemmel most foglalkoztatja?

– Az amit rendezni fogok! Szabó Magda Régimódi története és Dosztojevszkij Karamazov testvérek című drámája. Ez alkalmas arra is, hogy mint társulat még jobban megismerjük egymást, épüljünk és szakmailag is erősödjünk együtt. A Karamazov testvérek komolyabb érzelmi, szellemi megmérettetés. Azzal együtt, hogy Dosztojevszkij nem a mondatok költészetében merül el, hanem evangélium-szerűen, szerintem egyébként nagyon primitíven ír. Nem titkolt célja volt, hogy megértsék és a történetein keresztül olyan gondolati, érzelmi síkra emelje az olvasókat, - esetünkben a nézőket - amely beindítja a személyes impressziókat. Van-e morál, vagy nincs, ha van, honnan származtatjuk? Van-e viszonylagossága, vagy sem? Ezek olyan gondolatok, amelyek ma is dübörögnek az ajtón. Ne rekedjünk meg azon a szinten, hogy azért, mert a világ gonosz és cinikus, nekünk is olyanná kell válnunk. Az erről való gondolkodás igénye egyfajta érzelmi, szellemi megmérettetés, színésznek, rendezőnek, nézőnek egyaránt. Több, mint harminc történeten keresztül mesél el izgalmasan, szórakoztatóan és szinte észrevétlenül filozofikus gondolatokat.

– Nem lehet egyszerű rendezési feladat egy ilyen szöveget színpadra alkalmazni, hisz a karakterek fejlődésére sincs annyi idő, mint amit több száz oldal megenged.

– Szerencsére már valami tapasztalatom kialakult, hogyan kell Dosztojevszkijt színpadra alkalmazni, hisz ez már a harmadik műve, amivel foglalkozom. Székesfehérváron rendezhettem A félkegyelműt és a Bűn és bűnhődés. Ezúttal én írom a szövegkönyvet, mert jobban ki tudom hasítani ebből a masszából azt a gondolati ívet, amit ez a regény képvisel. A színház alkalmas arra, hogy egy-egy zenével, képpel, szituációval, néma játékkal pótoljon 80-100 oldalt. A jelenléti színészet fantasztikus gazdagsággal bír és ha jól van mindez kitalálva, akkor képesek leszünk színpadon átadni azt, amit Dosztojevszkij papírra vetett. Az, hogy a fejemben van a szereposztás, meg a díszlet, nagyon sokat segít a történetek formálásában.

– A tehetség faktor mennyire számított a Székesfehérvári Vörösmarty Színház Fame című előadás fiatal szereplőinek kiválasztásában?

– Ez egy hosszútávú pálya. Mindenféle sztorim van a tehetség megfogalmazásánál. Volt olyan színész, akit már rég eltemetett a szakma, mikor egyszer csak középkorúként óriási karriert futott be. Volt olyan, aki később tündökölt, aztán eltűnt. Vagy aki nagyot dobbantott a pályája elején, majd eltűnt örökre. Éppen emiatt óvatosan bánok azzal, hogy kijelentsek dolgokat. Ez a pálya pszichésen és fizikailag terhelt szakma. A felvételik, castingok arra jók, hogy lássuk, hogy egy adott feladatban egy karaktert valaki mennyire ügyesen tud képviselni. Amikor felvettem a Fame szereplőit, nem arról döntöttem, hogy a kiválasztott mennyire tehetséges, hanem arról, hogy mennyire alkalmas arra a munkára. Éppen ezért nem szabad összekeverni a casting sikert a tehetséggel.

– Vannak álmai?

– Az, hogy leszerződtem a József Attila Színházhoz, szeretnék minél több időt itt eltölteni és minél izmosabb társulat létrejötténél bábáskodni. Amikor ebben a században ennyire beszűkül a szórakozás a digitális világba, - hozzáteszem, nagyon magas színvonalú tud ez lenni – akkor hihetetlenül fontos az, hogy esetleg valamihez fel kell öltözni és a készülődés örömét fűszerezni lehet színházi büfés élő beszélgetésekkel. Az előadáson együtt lélegzel több száz emberrel és ott helyben születik meg valami az orrod előtt, amit nem tudsz visszajátszani. Óriási adománya a földi kultúrának, hogy létezik a színház! Van itt nekem bőven tennivalóm, hisz minden színész más, minden generáció más. Sokszor panaszkodunk arra, hogy a nézők felszínesebbek lettek, a kevésbé gondolatgazdag dolgok érdeklik, szerintem tekintsük kihívásnak ezt a tényt és a legnagyobb tisztelettel csapjuk be őket. Egyfajta szórakozáson keresztül kapjanak életszagú gondolatokat.

Írta: Tarnócai Éva

Fotók: Kállai-Tóth Anett/ József Attila Színház

További cikkek

Reklám

Merk IT 4 - Cikkajánló utáni
Merk IT 1 - Cikkajánló utáni
Merk IT 2 - Cikkajánló utáni
Merk IT 3 - Cikkajánló utáni

Napi téma

Balázsovits Lajost választották a nemzet színészének

Pepita Magazin 2022.06.22.
Balázsovits Lajost választották a nemzet színészének kollégái a néhány hete elhunyt Haumann Péter helyére.

Eredményes évadot zárt a Pesti Magyar Színház

Pepita Magazin 2022.06.22.
Eredményes évadot zárt a Pesti Magyar Színház, amely a 2021/22-es szezonban összesen 330 előadást tartott, látogatottsága 90 százalék felett volt - közölte a színház kedden az MTI-vel.

A Mozart! című musicalt mutatják be a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon

Pepita Magazin 2022.06.22.
A Mozart! című musicalt mutatják be a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon; Lévay Szilveszter és Michael Kunze művét, amely Wolfgang Amadeus Mozart zeneszerző életét dolgozza fel, pénteken és szombaton láthatja a k&...

Járt ösvény

Balogh Bodor Attila: A színésznek a teste, a memóriája, a szellemisége, a személyisége, a hangja az eszköze.

Pepita Magazin 2022.06.23.
A groteszk filozófiát és érzelmes emberi minőséget hordozó főeunuchot játssza, voltaképp egyetlen kellékkel, valami ékszerfélével s ennek gyűrögetésével, hajigálásával, keze...

Várfi Sándor: Nincs annál fontosabb küldetésem, minthogy a színház létezzen, működjön

Pepita Magazin 2022.05.12.
Annyira nevettető, amennyire képes csendet is teremteni. Talán a hatáskeltés az, ami taníthatatlanul Várfi Sándor sajátja. Mikor beszél akkor is képes belekapaszkodni az ember figyelmének ezer idegszálába &ua...

Szűcs Sándor: Ha érzem a szeretetet, akkor sokkal többre vagyok képes

Pepita Magazin 2022.04.25.
Ő volt Dagi, az óriások csupaszív királya a Tündér Lalában, felejthetetlenné tette a Pacsirtát, az állandóan viccelődő Környei Bálint megformálásával. A Pesti Magyar Színház m...
MBVK 3 - Kategóriák között
MBVK 1 - Kategóriák között
MBVK 2 - Kategóriák között

Hangadó

Szilágyi Tibor: Óvom a hangom minőségét, a hangszeremet, ahogy egy muzsikus a hegedűjét

Pepita Magazin 2022.04.27.
Szilágyi Tibor már fiatal színészként jól keresett a szinkronizálással. Messze zengő, férfiasan öblös, igencsak karakteres hangja, ma is keresett „portéka”. Úgy gondolja, a szinkronizálá...

Csankó Zoltán: Nem túl akarok lenni rajta, hanem jól szeretném megcsinálni

Pepita Magazin 2022.03.29.
Csankó Zoltán a legkeresettebb szinkronhangok viadalában idén a második, tavaly az első lett. Bámulatosan el tudja változtatni a hangját, egészen különböző karaktereket tud megformálni vele. Például ...

Bercsényi Péter: A színpadon azt éreztem, tilos hibázni

Pataki József 2021.11.04.
Közel egy évre eltűnt a népszerű színész, dacára annak, hogy számos, nagysikerű előadásban láthatta a közönség az utóbbi több mint 15 évben. A váltás okairól és a jöv...

Kritika

Személyes kitárulkozás – Vagányul az élet-közepi válságról

Pepita Magazin 2022.05.31.
Bevállalósan vagány előadás a Mit ér, ha? című produkció, ami önironikus revü, kabarészerűen mulatságos, de gyakran igencsak kesernyés jelenetekben mesél a nők élet-közepi válság&aacu...

Tűz és víz – Fábry Sándor és drMáriás egy gyékényen

Pepita Magazin 2022.05.24.
Fábry Sándor és drMáriás látszólag tűz és víz. Legalábbis világnézetileg. A humorista erőteljesen kormányközelinek számít, amit sokszor meglehetősen kategorikus kijelentésekkel is ...

A vértanú és az ősgonosz – Ütős musical ősbemutató a Madách Színházban

Pepita Magazin 2022.04.29.
Jókora merészség egy aradi vértanút musical főhősnek megtenni. Hát még olyat, aki nem is tartozik bele a 13-ba. Ahogy a darab címe is jelzi, ő A tizenötödik, akinek létéről eddig tán sokan nem is tudtak.
MBVK 5 - Kategóriák között
MBVK 2 - Kategóriák között
MBVK 3 - Kategóriák között

A tanár

„A Színművészeti különleges ékkő volt” – Hegedűs D. Géza a tanításról

Pepita Magazin 2022.05.16.
A Színház- és Filmművészeti Egyetemmel szemben elhangzott vádak, pedagógiai, szakmai szempontból értelmezhetetlen, üres, fedezetlen szavak voltak, mondja Hegedűs D. Géza, Kossuth-díjas színész, rendező, oszt&...

Szinetár Miklós: Miért kellett mindent összetörni?

Pepita Magazin 2022.03.30.
Szinetár Miklós szerint, - aki 51 évig tanított a Színművészetin, - az egyetemet renoválás helyett „felgyújtották”, megspékelve baromságokkal. Az egyik ilyen rossz döntés, hogy megszünte...

Legendák

Kováts Adél 60 – Az egyik fénykorában van

Pepita Magazin 2022.06.16.
Gyönyörű volt, és most is szép a 60 éves nagy színész, Kováts Adél. Nem véletlenül osztották rá Júlia szerepét a Nemzeti Színházban. Bele lehetett szeretni rendesen. Megvolt hozz&aa...

25 éve halt meg Kibédi Ervin – Rövid jelenetekben volt nagy

Pepita Magazin 2022.05.05.
„Én nem hiszem, hogy normális vagyok” – énekelte Kibédi Ervin egy kupléban, és ebből a fanyar előadói stílusa, az eleve fancsali ábrázata miatt, amit a színpadon még el is túlzott, hatalmas...

Oszvald Marika 70 – Szubrettből komika

Pepita Magazin 2022.04.12.
A ma 70 éves Oszvald Marika nem fért a bőrébe szubrettként, szórta a poénokat, sokszorozta a cigánykerekeket, szaporázta a változatos táncfigurákat, energiái kiapadhatatlannak tűntek, sziporkázott a sz&iacut...
MBVK 5 - Kategóriák között
MBVK 2 - Kategóriák között
MBVK 4 - Kategóriák között

A rendező

Hargitai Iván: Óriási adománya a földi kultúrának, hogy létezik a színház!

Pepita Magazin 2022.06.21.
Megrendezte a Kartonpapát, ezt a groteszk, imádnivalóan drámai, vagy talán cinikusan tragikomikus történetet arról, hogy képesek vagyunk-e illetve készen állunk-e élni szabadon, miután szinte egész &eacut...

Hoffer Károly: Mindannyiunkban ott van a késztetés, hogy újra és újra leképezzük saját magunkat és legyen egy halhatatlan lenyomatunk

Pepita Magazin 2022.05.28.
Úgy teremtett új nyelvet a báb világában a Junior Prima–díjas Hoffer Károly, hogy közben a legnagyobb tisztelettel adózik a hagyományoknak. És nemcsak játszik, hanem zenél, rendez, tervez, alkot, figyel, k...

Bednai Natália: Mindig az volt az álmom, hogy legyen egy csapatom

Pepita Magazin 2022.04.26.
Mesejátékokat ír gyerekeknek, állandóan szervez, játszik, felnőtt darabokat rendez, díszleteket tervez, a színház az élete. Tulajdonképpen már gyerekkorában is ezt csinálta, de azóta már ...

A jövő nagyjai

Bánföldi Szilárd: Mindegyik szerepem lökött rajtam kicsit

Pepita Magazin 2022.05.30.
Bánföldi Szilárd 2019-ben végzett a Kaposvári Egyetemen, Eperjes Károly és a néhai Spindler Béla szárnyai alatt sajátította el a teatralitás csínját-bínját. Tanulmányait befeje...

Bérczi Zsófia: A zarándoklatunk végső céljaként elérkezünk a rózsakert közepébe

Pataki József 2021.10.26.
Az előadóművész A szőnyeg: Sivatagi zarándoklat a belső béke megtalálásáért című előadásában egyszerre feszeget feminista és lételméleti kérdéseket.

Házhoz viszi a színházat Kroó Balázs

Pataki József 2021.09.26.
Kedvesével együtt járják a budapesti bérházakat interaktív színházi előadásukkal, amit még a pandémia alatt is tudtak játszani.
MBVK 1 - Kategóriák között
MBVK 4 - Kategóriák között
MBVK 3 - Kategóriák között

"A zene az kell..."

Kádár Szabolcs János: Az önkontroll és tudatosság mellé sikerült végre bekapcsolni az ösztönöket is

Pepita Magazin 2022.06.15.
Megérintő előadásmód, nagyívű hang. Akár egy hangszer. Önfeledten játszik rajta. Azóta gondolkodom, hogy mi az, ami miatt ennyire izgalmasak Kádár Szabolcs János karakterei? Inkább vele próbáltam megfe...

Kónya Merlin Renáta: Nem érkeztem meg sehova, de jó úton vagyok

Pepita Magazin 2022.05.19.
A bűbájos, tehetséges fiatal színésznő, Kónya Merlin Renáta utolsó generációs jugoszláv, szabadkai születésű, vajdasági lány. Négyszer született újjá előttem, először N...

Hábermann Lívia: Fontos az olthatatlan kíváncsiság és az állandó tudásszomj

Pepita Magazin 2022.04.20.
Húsz éve foglalkozik drámapedagógiával. Ebből tizet Földessy Margit drámastúdiójában töltött asszisztensként, majd három éve a Pesti Magyar Színház színésze és sz&ia...

Emlékek

Viczián Ottó: Nincs olyan szerepem, amit félgőzzel csinálnék

Pepita Magazin 2022.04.30.
A Jászai Mari-díjas színművész 1996-ban kezdte pályafutását. Ahogy kikerült a Színház- és Filmművészeti Egyetem falai közül, Fegyka szerepében találta magát, a Kerényi-fél...

Piroch Gábor: Rám angyalok vigyáztak

Pataki József 2022.01.31.
A legnagyobb hollywoodi filmekbe dolgozta be magát kaszkadőrként. Verekedett Az emlékmásban, ő hajtotta Julius Caesar szekerét a Kleopátrában, szőrén lovagolt Anthony Hopkins lován a Thorban, neki húzott be Bud Spencer, a Vil&a...
MBVK 4 - Kategóriák között
MBVK 1 - Kategóriák között
MBVK 5 - Kategóriák között

Felvétel

Márkus Luca: Lehet, hogy rossz korba születtem

Pepita Magazin 2022.05.23.
Egy fiatal csapat felnőtté válásáról szól a sorozat a 80-as évek Magyarországán. Ez A besúgó, az HBO Max első, saját ötletből készült magyar sorozata. Márkus Luca (Panka), a most fiatal sz&...

Sőth Sándor: Néha igenis jó leülni barátokkal a világfájdalomról beszélgetni

Pepita Magazin 2022.04.09.
Filmes pályája 17 évesen színészként indult, ő volt a Megáll az idő Pierje, aki magyar élményanyagból táplálkozva végül rendező lett Németországban, majd producerként összehoz...

Demián József: Mást várnak tőlem az emberek

Pataki József 2021.10.18.
Október 28-án indul a mozikban Demian József Éjjeli őrjárat című filmje, melynek ő volt az írója, rendezője és operatőre is. Az alkotó nevéhez olyan filmek fűződnek, mint a Nunta de piatra vagy a Melbo...