Bednai Natália: Mindig az volt az álmom, hogy legyen egy csapatom

Pepita Magazin 2022.04.26. A rendező

Bednai Natália: Mindig az volt az álmom, hogy legyen egy csapatom

Fotók: Bednai Natália /Facebook

Mesejátékokat ír gyerekeknek, állandóan szervez, játszik, felnőtt darabokat rendez, díszleteket tervez, a színház az élete. Tulajdonképpen már gyerekkorában is ezt csinálta, de azóta már van egy saját színháza. Akár Bednai Natália színész-rendezőről is alkothatták a született színházi ember kifejezését!

csanyi cikk

– Szinte az anyatejjel szívtad magadba a film és színház iránti szenvedélyedet...

– Édespám televíziós rendező volt, sőt a magyar televíziózás első rendezője, a Balázs Béla-díjas Bednai Nándor. A Telepódium epizódjai, a Ha én egyszer kinyitom a számat, a Három nővér paródia, a Robog az úthenger, Szabó Gyulával, Inke Lászlóval, Sztankay Istvánnal mind az ő nevéhez fűződnek. Apukám mindig vitt a forgatásokra és persze színházba. Ő filmes, televíziós volt, engem viszont a színpadi lét, a közönséggel való személyes találkozás élménye ragadott magával. Apu kislánykorom óta rengeteget tanított és nagyon szeretett nevetni, ahogy én is. Anyukám, Gellért Andrea, filmvágó volt. Ő vágta például az Önök kértéket is. Apuval a tévében ismerkedtek meg. Anyu édesapjának a testvére, vagyis a nagyapám testvére pedig a Színművészeti Egyetemnek volt az alapítója, Gellért Endre.  Most, hogy mindkét szülőmet elveszítettem, számomra egyfajta küldetést is jelent ez a pálya.

– Mikor rendezted az első színdarabot?

– Nálunk arról szólt egy családi rendezvény, hogy mindenkinek szerepelnie kellett a darabomban. A keresztapám, mikor meghallotta, hogy a Nati megint darabot akar rendezni Húsvétkor és ő nem tud nyugodtan enni, inni, el is húzott a kocsmába. Hivatalosan 27 évesen rendeztem először. De ezt még megelőzte jó pár lépcső. Verebes István a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színházban indított egy színészképző stúdiót, ahova bekerülhettem. Így ő volt az első színigazgatóm. 5 évadon keresztül játszottam szinte mindent. Az eltüsszentett birodalom (Királylány) című mesejáték főszereplője voltam, Megyeri Zoltán rendezésében, Szép Ernő Vőlegényében Nusit, de játszottam a Hamletben, a Jézus Krisztus Szupersztárban, a Svejkben. Ott tanultam meg a színpadon való létet.

– Ez amolyan fogaskerék foglalkozás. Állandó és észrevétlen... Csak a vége, a produkció az, ami látható...

– Éppen ezért a színházi munkához elengedhetetlen az alázat. A Madách Színházban is kisebb-nagyobb szerepeket játszottam 10-12 évadon keresztül, de hatalmas lehetőségként éltem meg, hogy rendező-asszisztensként is kipróbálhassam magam, először Kerényi Imrével. Kíváncsi voltam, hogyan készül egy nagyszínpadi előadás, hisz ez kislány korom óta bennem volt, éppen ezért volt számomra a rendezőasszisztensi munka egy csoda! A Chicagóban már Szirtes Tamás asszisztense lehettem és Valló Péter mellett is sokat tanulhattam, de a nagyszerű Márton Andrással is dolgozhattam. Tőle kaptam az első főszerepet is a Madách Színházban, a Fejedelem című darabban eljátszhattam Marietta Machiavellit. A rendezőket csodáltam, folyamatosan jegyzeteltem és tanultam. Akkor mondta nekem Kerényi, hogy én nemcsak színésznő vagyok, hanem egy igazi színházi ember. És igaza volt.

– Talán ezért is lett saját színházad?

– Igen! Jónéhány általam szervezett hakni után megalapítottam a Budapesti Pódium Színházat. Ez egy magánszínház, egy utazó társulattal. Azt a műfajt választottam, amit mindig is szerettem. A humort, a nevetést.  Mindig az volt az álmom, hogy legyen egy csapatom. Operetteket énekeltem egy művelődési házban, majd fellépés után megkérdezték, van-e még valamilyen más műsorunk. Azt mondtam, hogyne, van egy kétfelvonásos zenés bohózatom, a Charlie nénje. Jeleztem, hogy most tele van a naptáram, de két hónap múlva itt vagyunk. A gombhoz varrtam a kabátot. Visszamentem a Madách Színházba, beszéltem Hűvösvölgyi Ildikóval, Kautzky Armanddal és elkezdtünk próbálni Háda János rendezésében. Hatalmas siker lett. Így indult a kis színházam. Elkezdtem eladogatni olyan darabokat, amik addig még nem is léteztek.

– Hogyan rendezel?

– Szeretem megadni a színészeimnek a szabadságát. Hagyom őket ötletelni. Van olyan színész, akit folyamatosan irányítani kell, de van olyan, aki olyan ötlettel lepi meg a rendezőt, hogy pillanatok alatt megváltozik a koncepció. Imádok próbálni, imádok dolgozni. Ma már 18 gyerekelőadásunk van. Harsányi Gábor Kossuth-díjas művészt kislány korom óta ismerem, immár 5. éve dolgozunk együtt a színházban. Megírta Csala Zsuzsa életét, hogy valójában milyen szomorú volt ez a csodálatos színésznő, majd megkérdezte eljátszom-e Zsuzsát. Boldogan tettem! Így lett a Színház mindenkié, avagy egy bolond hármat csinál bohózat, amely a felszín alatt nagyon komoly problémákat feszeget. Amikor játszom a darabban, akkor nem rendezek. Ha rendezek, akkor pedig nagyon felkészülök. Megálmodom, mit szeretnék látni a színpadon. Milyen korba teszem, mi lesz a koncepcióm? Akarom-e modernizálni? Ki, honnan, miért jön be és mit csinál a színpadon? A rendezés egy nagy élmény. A legfontosabb, hogy a darab honnan indul és hova tart. A folyamata rendkívül izgalmas. Embereket olyan szituációba helyez a rendező és olyan instrukciókkal lát el, hogy ki tudjon hozni magából egy jó karaktert. Mindezt igyekszem határozottan tenni, miközben hagyom szárnyalni a színészt. A másik fontos, hogy a rendezőnek jól kell tudnia kiosztani a szerepet. Ennek ellenére a szerepválasztásban olykor hibázom. Vagy személyes indíttatásból, vagy csak azért, hogy adjak valakinek lehetőséget, néha meggondolatlanul osztok szerepet. Utána pedig már nincs visszaút. Sokszor nem tudok választani, hogy színésznőként, vagy rendezőként létezzek, de egy biztos, a kettőt el kell választani. A mesedarabokat is nagyon újra kell gondolni, hisz a gyerekek maximum 50 percet képesek egy helyben ülve figyelni. A felnőttek is inkább a kétszer egyórás darabokat élvezik inkább.  

– Hat eléggé a színház az emberekre? Van elég ereje ahhoz, hogy életben tartson egy ilyen kis színházat?

– Az állandó feszültség azért mindig itt lebeg felettünk, hisz folyamatosan aggódom, hogy életben tudunk-e maradni, lesz-e közönségünk? De azzal is tisztában vagyok, hogy egy színházi ember nem bír meglenni színház nélkül. Kőbányán van a székhelyünk, de állandóan úton vagyunk, elmegyünk Nagyatádra, Nyékládházára, a legutolsó faluba is. Hatalmas raktárunk van, rengeteg díszlettel. Van egy repertoárom és sokesetben úgy működik, hogy tetszett nekik a Dr. Bubó rendel, vagy a Vuk és megkérdezik nincs-e felnőtteknek szóló darabunk. És hát hogyne lenne! Sok kapcsolatot kialakítottam az évek folyamán, de mindig meg kell újulni és valahogy állandóan jelen lenni.

– De ha egy kicsit elkeserednél, akkor mindig történik valami...

– Így van. Előfordul, hogy nagyon el vagyok keseredve, aztán megszólal a telefon és már úton is vagyunk. Valami mindig továbblök. Ez egy kicsit olyan, mint a Déryné korában az echós szekerek. Sőt, sokat játszunk külföldön, Amerikától Londonig folyamatosan hívnak minket. Ezért nem tudom abbahagyni. Nagyon érdekes, de így a Covid után nevetni akarnak az emberek. Az operett, a bohózat és a mesedarabok viszik most a prímet. Nagyon fontos a mai gyereknek, hogy színházat lásson, az élő szereplők közelsége, a csak nekik való játék varázsa, semmihez sem hasonlítható. Ha úgy át tudja adni a játékát a színész, hogy a gyerek megkönnyezze, vagy éppen sírva nevessen, no, akkor már elértünk valamit.

Írta: Tarnócai Éva

További cikkek

Reklám

Merk IT 2 - Cikkajánló utáni
Merk IT 1 - Cikkajánló utáni
Merk IT 3 - Cikkajánló utáni
Merk IT 4 - Cikkajánló utáni

Napi téma

Tíz bemutatót tervez a következő évadban a Weöres Sándor Színház

Pepita Magazin 2022.05.19.
Tíz új bemutatót tervez a következő évadban a szombathelyi Weöres Sándor Színház - közölte az MTI-vel a teátrum csütörtökön.

Húsz előadás lesz látható a Nemzetközi Bábfesztiválon Békéscsabán

Pepita Magazin 2022.05.18.
Június 22-26. között 18. alkalommal rendezi meg a Békéscsabai Napsugár Bábszínház a Nemzetközi Bábfesztivált. Öt nap alatt 18 társulat 20 előadást tart a békési megyeszékhelyen - k&...

Jubileumi programokkal várja a közönséget a Városmajori Szabadtéri Színpad

Pepita Magazin 2022.05.18.
Fennállásának 100. évfordulóját ünnepli az idén a Városmajori Szabadtéri Színpad, amely mintegy nyolcvan produkcióval, ősbemutatókkal, koncertekkel, filmvetítésekkel, fotókiáll&iacut...

Járt ösvény

Várfi Sándor: Nincs annál fontosabb küldetésem, minthogy a színház létezzen, működjön

Pepita Magazin 2022.05.12.
Annyira nevettető, amennyire képes csendet is teremteni. Talán a hatáskeltés az, ami taníthatatlanul Várfi Sándor sajátja. Mikor beszél akkor is képes belekapaszkodni az ember figyelmének ezer idegszálába &ua...

Szűcs Sándor: Ha érzem a szeretetet, akkor sokkal többre vagyok képes

Pepita Magazin 2022.04.25.
Ő volt Dagi, az óriások csupaszív királya a Tündér Lalában, felejthetetlenné tette a Pacsirtát, az állandóan viccelődő Környei Bálint megformálásával. A Pesti Magyar Színház m...

Kalocsai Zsuzsa: Minden szerepemben ott vagyok

Pepita Magazin 2022.03.16.
Miért kéne egy műfajnak másnak lennie, amint ami, hisz ez egy szórakoztató, önazonos műfaj. A Budapesti Operettszínház művésze Kalocsai Zsuzsa vallja, hogy az operett mindig reményt ad, elvarázsol és pozitív ...
MBVK 4 - Kategóriák között
MBVK 5 - Kategóriák között
MBVK 2 - Kategóriák között

Hangadó

Szilágyi Tibor: Óvom a hangom minőségét, a hangszeremet, ahogy egy muzsikus a hegedűjét

Pepita Magazin 2022.04.27.
Szilágyi Tibor már fiatal színészként jól keresett a szinkronizálással. Messze zengő, férfiasan öblös, igencsak karakteres hangja, ma is keresett „portéka”. Úgy gondolja, a szinkronizálá...

Csankó Zoltán: Nem túl akarok lenni rajta, hanem jól szeretném megcsinálni

Pepita Magazin 2022.03.29.
Csankó Zoltán a legkeresettebb szinkronhangok viadalában idén a második, tavaly az első lett. Bámulatosan el tudja változtatni a hangját, egészen különböző karaktereket tud megformálni vele. Például ...

Bercsényi Péter: A színpadon azt éreztem, tilos hibázni

Pataki József 2021.11.04.
Közel egy évre eltűnt a népszerű színész, dacára annak, hogy számos, nagysikerű előadásban láthatta a közönség az utóbbi több mint 15 évben. A váltás okairól és a jöv...

Kritika

A vértanú és az ősgonosz – Ütős musical ősbemutató a Madách Színházban

Pepita Magazin 2022.04.29.
Jókora merészség egy aradi vértanút musical főhősnek megtenni. Hát még olyat, aki nem is tartozik bele a 13-ba. Ahogy a darab címe is jelzi, ő A tizenötödik, akinek létéről eddig tán sokan nem is tudtak.

Óriási ribillió – Az imposztor Benedek Miklóssal

Pepita Magazin 2022.04.22.
Benedek Miklós, nagy színész játszik nagy színészt, Az imposztor előadásában, a József Attila Színházban. Spiró György darabjában ő Boguslawski, aki már túl van a fénykorán, ...

Önsorsrontás – Trianon mai szemmel, tragikomikusan

Pepita Magazin 2022.03.31.
„Te nem vagy kisebbség”, vágja Alföldi Róbert fejéhez Fülöp Tímea szabadkai színész, és Alföldi gunyoros hangsúllyal, elfintorított arccal visszakérdez, hogy „én nem vagyok kiseb...
MBVK 2 - Kategóriák között
MBVK 5 - Kategóriák között
MBVK 1 - Kategóriák között

A tanár

„A Színművészeti különleges ékkő volt” – Hegedűs D. Géza a tanításról

Pepita Magazin 2022.05.16.
A Színház- és Filmművészeti Egyetemmel szemben elhangzott vádak, pedagógiai, szakmai szempontból értelmezhetetlen, üres, fedezetlen szavak voltak, mondja Hegedűs D. Géza, Kossuth-díjas színész, rendező, oszt&...

Szinetár Miklós: Miért kellett mindent összetörni?

Pepita Magazin 2022.03.30.
Szinetár Miklós szerint, - aki 51 évig tanított a Színművészetin, - az egyetemet renoválás helyett „felgyújtották”, megspékelve baromságokkal. Az egyik ilyen rossz döntés, hogy megszünte...

Legendák

25 éve halt meg Kibédi Ervin – Rövid jelenetekben volt nagy

Pepita Magazin 2022.05.05.
„Én nem hiszem, hogy normális vagyok” – énekelte Kibédi Ervin egy kupléban, és ebből a fanyar előadói stílusa, az eleve fancsali ábrázata miatt, amit a színpadon még el is túlzott, hatalmas...

Oszvald Marika 70 – Szubrettből komika

Pepita Magazin 2022.04.12.
A ma 70 éves Oszvald Marika nem fért a bőrébe szubrettként, szórta a poénokat, sokszorozta a cigánykerekeket, szaporázta a változatos táncfigurákat, energiái kiapadhatatlannak tűntek, sziporkázott a sz&iacut...

Bajor Imre 65 – Legenda vált belőle

Pepita Magazin 2022.03.09.
Bajor Imre ma lenne 65 éves. Az ország egyik legkedveltebb színészét, aki temérdek alkalommal nevettette meg az embereket, 57 évesen gyűrte le a gyilkos kór.
MBVK 2 - Kategóriák között
MBVK 5 - Kategóriák között
MBVK 3 - Kategóriák között

A rendező

Bednai Natália: Mindig az volt az álmom, hogy legyen egy csapatom

Pepita Magazin 2022.04.26.
Mesejátékokat ír gyerekeknek, állandóan szervez, játszik, felnőtt darabokat rendez, díszleteket tervez, a színház az élete. Tulajdonképpen már gyerekkorában is ezt csinálta, de azóta már ...

Cziczó Attila: A kortárs művészetnek életben kell maradnia

Pepita Magazin 2022.03.27.
Cziczó Attila kortárs író, színházi rendező, zenész, néha színész, a Fészek Színház és a FÉM Arts & Café alapítója. Színházi rendezései filmes hat&a...

Vass György: A szerelmem a századforduló

Pepita Magazin 2022.02.18.
Az Újszínházban rendezte Mikszáth Noszty fiú esetét Tóth Marival, az Art-Színtér Produkciós Irodánál Molnár Ferenc 112 éves vígjátékát, A testőrt, a Neptun Brigád &ea...

A jövő nagyjai

Bérczi Zsófia: A zarándoklatunk végső céljaként elérkezünk a rózsakert közepébe

Pataki József 2021.10.26.
Az előadóművész A szőnyeg: Sivatagi zarándoklat a belső béke megtalálásáért című előadásában egyszerre feszeget feminista és lételméleti kérdéseket.

Házhoz viszi a színházat Kroó Balázs

Pataki József 2021.09.26.
Kedvesével együtt járják a budapesti bérházakat interaktív színházi előadásukkal, amit még a pandémia alatt is tudtak játszani.
MBVK 4 - Kategóriák között
MBVK 3 - Kategóriák között
MBVK 2 - Kategóriák között

"A zene az kell..."

Kónya Merlin Renáta: Nem érkeztem meg sehova, de jó úton vagyok

Pepita Magazin 2022.05.19.
A bűbájos, tehetséges fiatal színésznő, Kónya Merlin Renáta utolsó generációs jugoszláv, szabadkai születésű, vajdasági lány. Négyszer született újjá előttem, először N...

Hábermann Lívia: Fontos az olthatatlan kíváncsiság és az állandó tudásszomj

Pepita Magazin 2022.04.20.
Húsz éve foglalkozik drámapedagógiával. Ebből tizet Földessy Margit drámastúdiójában töltött asszisztensként, majd három éve a Pesti Magyar Színház színésze és sz&ia...

Hoffmann Richárd: Az éneklés a küldetésem

Pepita Magazin 2022.03.21.
Az ország talán legtöbb végzettségével és szakmájával rendelkező szín- és énekesművész Hoffmann Richárd, aki mindemellett kulturális menedzser, drámapedagógus, beszédtechniku...

Emlékek

Viczián Ottó: Nincs olyan szerepem, amit félgőzzel csinálnék

Pepita Magazin 2022.04.30.
A Jászai Mari-díjas színművész 1996-ban kezdte pályafutását. Ahogy kikerült a Színház- és Filmművészeti Egyetem falai közül, Fegyka szerepében találta magát, a Kerényi-fél...

Piroch Gábor: Rám angyalok vigyáztak

Pataki József 2022.01.31.
A legnagyobb hollywoodi filmekbe dolgozta be magát kaszkadőrként. Verekedett Az emlékmásban, ő hajtotta Julius Caesar szekerét a Kleopátrában, szőrén lovagolt Anthony Hopkins lován a Thorban, neki húzott be Bud Spencer, a Vil&a...
MBVK 3 - Kategóriák között
MBVK 2 - Kategóriák között
MBVK 1 - Kategóriák között

Felvétel

Sőth Sándor: Néha igenis jó leülni barátokkal a világfájdalomról beszélgetni

Pepita Magazin 2022.04.09.
Filmes pályája 17 évesen színészként indult, ő volt a Megáll az idő Pierje, aki magyar élményanyagból táplálkozva végül rendező lett Németországban, majd producerként összehoz...

Demián József: Mást várnak tőlem az emberek

Pataki József 2021.10.18.
Október 28-án indul a mozikban Demian József Éjjeli őrjárat című filmje, melynek ő volt az írója, rendezője és operatőre is. Az alkotó nevéhez olyan filmek fűződnek, mint a Nunta de piatra vagy a Melbo...

Anton Lachky: Nincs recept arra, hogyan lehet a testünkkel elmesélni egy történetet

Pataki József 2021.10.11.
A világhírű táncos-koreográfus a Bunker című új, formabontó filmjének munkálatairól mesélt a Pepitának, ami szlovak-magyar-cseh koprodukcióban készült, a Pusztai Ferenc vezette KMH Film...