Fotó: MTI/Mohai Balázs
Borítókép: Tahitótfalu, 2024. augusztus 5. Molnár Piroska, Csarnóy Zsuzsanna és Martos Hanga színművészek (b-j) a Ványa bácsi - Buborékkeringő című televíziós játékfilm forgatásán a tahitótfalui Bodor majorban 2024. augusztus 5-én. Tévéfilm készül Csehov klasszikus darabjából a Megafilm Service és a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) koprodukciójában, a Nemzeti Filmintézet támogatásával. A Ványa bácsi - Buborékkeringő című, a közelmúlt Magyarországába helyezett alkotás jövő januártól lesz látható a Dunán. MTI/Mohai Balázs

Filip Fruzsina: egy közismert klasszikus műhöz hozzányúlni hatalmas feladat

A Ványa bácsi – Buborékkeringő című televíziós játékfilm, amelynek line producere, Filip Fruzsina elmondta: egy klasszikushoz hozzányúlni hatalmas feladat, ugyanakkor egyfajta szabadságot is ad az alkotóknak.

Az M1 aktuális csatorna Ma délelőtt című műsorában történt beszélgetés során elhangzott, hogy a Csehov klasszikusából Fazakas Péter rendezésében készült film a rendszerváltás idején játszódik egy szarvasmarhatelepen, ahol két férfi verseng egymással a harmadik férfi feleségének szerelméért.

Filip Fruzsina felhívta a figyelmet, hogy eddig csupán három filmes feldolgozás készült a Ványa bácsiból. Bár mindenki ismeri és világszerte gyakran játsszák. A Thália Színházban például lassan két éve fut nagy sikerrel a Ványa bá című előadás. Mint mondta, ezért döntöttek úgy, hogy készítenek egy olyan adaptációt, amely nagyon hű az eredeti Csehov-műhöz, ugyanakkor humoros, és „nekünk, magyaroknak is nagyobb értelmet nyer”.

Kitért arra is, hogy egy klasszikushoz hozzányúlni hatalmas feladat, ugyanakkor egyfajta szabadságot is ad az alkotóknak.

„Annyira jó az alapmű, hogy gyakorlatilag nem lehet elrontani. Nagyon szabadon is kezeltük, változtattunk térben és időben is. Valamikor a rendszerváltás idején játszódik a film, viszont az volt a célunk, hogy ez ne befolyásolja a nézőt. Érezze azt, hogy lehetnénk bárhol, bármikor. De mindenképpen magyar környezetben, mert a magyar nézők számára az a leginkább értelmezhető – fejtette ki a producer.

Elmondta, hogy megtartották az alapmű komoly hangvételét. Azonban olyan fekete komédiát készítettek belőle, amelynek megvan a maga sötétsége, a maga abszurd humora, valamint egyszerre művészi és közönségbarát.

Filip Fruzsina elárulta, hogy azért helyezték a rendszerváltás idejére a történetet, mert az nagyon bizonytalan időszak volt. Hozzáfűzte, fontos volt, hogy a karakterek elszigeteltségét megtartsák. „Nincsen mobiltelefon, nincs a közelben semmi. Ezzel tudtuk elérni, hogy a szarvasmarha-telepen ők maguk is el legyenek határolva mindenkitől” – magyarázta a line producer.

Szóba került az is, hogy az alaptörténet, amely egy szerelmi sokszöget mutat be, teljes egészében megjelenik a filmben. „A nyitókép, a zárókép, minden a helyén van az eredeti Csehovhoz képest. Inkább plusz dolgokat tettünk hozzá, és a nyelvezetét változtattuk meg a kornak és a helynek megfelelően. De maga az alaptörténet az adott – mondta Filip Fruzsina.

A line producer elmondta, hogy számára az alkotás legfontosabb üzenete az volt, hogy soha nem szeretne olyan lenni, úgy élni és úgy érezni, ahogy a filmbeli karakterek. „Azt gondolom, hogy sokan fognak így felállni a tévé elől” – fűzte hozzá.

Filip Fruzsina úgy fogalmazott, hogy hatalmas ajándék volt, hogy a Thália Színházban már régóta fut ez a darab, és ez a nyolc színész ott is együtt játszik. Mindez olyan erős dinamikát és összeszokottságot adott, amelynek köszönhetően nagyon egyszerű volt a közös munka.

Hozzátette, hogy a megafilmes alkotói gárda is összeszokott csapat: Somogyi Györggyel (forgatókönyvíró), Kun-Béres Anikóval (társíró) és Fazakas Péterrel (rendező) is sokat dolgoztak már együtt. Az utómunka nemrég fejeződött be, tehát nagyon feszes ütemezés szerint dolgoztunk – mondta a line producer.

A film premier előtti sajtóvetítését 13-án tartják, a werkfilm pedig 15-én kerül adásba, a film premierje pedig január 22-én 21 órától lesz a Duna csatornán.